EMNER

Tvivlerland, taberland

"Borgen 17: Hvad indad tabes, skal udad vindes".

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Katrine (Birgitte Hjort Sørensen) og Hanne Holm (Benedikte Hansen) undersøger Crones mand i Kharun, Niels Mikkelsen (Hans Henrik Clemensen). Foto: Mike Kollöffel, DR Foto:

"Danskeren er en tvivler, fordi Danmarks historie er historien om en stærk stammes undergang". Sådan lød citatet, skrevet af Johs. V. Jensen, i begyndelsen af dette afsnit, og det slår tonen an i det budskab, seriens forfatter, Adam Price, har til os som indlagt, skjult budskab - et budskab, der ikke viftes voldsomt med, men som ikke desto mindre løber under det hele. Adam Prices historie om det politiske liv på Borgen er historien om, at der ikke er nogen grænser for, hvad vi kan udrette, hver for sig og sammen, hvis vi er ærlige, hæderlige og ubestikkelige. Hæderlighed og ordentlighed, humanisme og mod til at gøre det rigtige, det er de egenskaber, der vinder sejrene på langt sigt. Netop modet er vigtigt, for begynder vi først at tvivle på, at vi kan nå målet, jamen, så går det også galt. Og begynder vi først at indgå uhellige alliancer - eller at tiltvinge os ret med magt, hvor vi hellere skulle have udøvet retfærdighed, så går det galt. Så falder selv en "stærk stamme" fra hinanden. Birgitte Nyborgs beslutning om at skabe fred i Kharun, en afrikansk stat med borgerkrig og etniske udrensninger på vej, lyser af ædelhed og mod. Hun har samlet de bedste omkring sig, og hun vinder enorm respekt på sit initiativ. Selv Amir vinder hun tilbage for sagen, selv om han har svoret, at han ikke vil lade sig lokke af hende igen. Men ormen gnaver allerede i det smukke æble. For hvor god sagen end er, så har hun jo allerede indgået en pagt med djævelen - i skikkelse af Joachim "Mærsk" Crone. Kun hun selv kender til hans store økonomiske interesser i freden, kun hun selv kender deres samtale. Men de vågne journalister hakker flittigt løs på muren omkring sandheden bag nyheden. Katrine og Hanne Holm er ikke til at spøge med - selv bundhæderlige og stædige, som de er. Det er skåret meget firkantet ud, men også meget spændende - og med en stærk morale. TV1-redaktionschefen afviser hånligt alle de hundredvis af pressefotos fra Kharun, som dokumenterer massemord i forbindelse med de store selskabers kamp for olieretten. For ham er de ikke en historie - ja, der dør en masse afrikanere, frygteligt, men det er ikke en nyhed, det sker hele tiden. Og der ingen danskere involveret. Men det er der jo - i et glimt på en pc-skærm ser vi pludselig en bekendt blandt ligdynger og lejesoldater. Crones mand i Kharun, Niels Mikkelsen. Som Katrine og Hanne Holm allerede har interviewet - og som har afvist, at der skulle være noget at udsætte på hans og Crones adfærd. Samme Mikkelsen, som er manden på stedet for statsministeren, da hun besøger de stridende ledere i hemmelighed. Ikke godt selskab for en fredsskabende politiker. Det er så forfatterens hilsen til verdens stædige, altid jagende sandhedssøgere. Det er nok muligt, at der ikke er salg i billeder af døde afrikanere. Men hvis ikke en fotograf havde dokumenteret det alligevel, var Mikkelsens tilstedeværelse heller ikke blevet dokumenteret. Djævelen ligger i detaljen. Lige som i den detalje, som en anden rastløs fotograf fik på kortet en tilfældig morgen ved Statsministeriet, da Crones bil rullede ind. Der er lagt i kakkelovnen. Hvordan skal det dog gå. Manuskript: Tobias Lindholm, Jeppe Gjervig Gram og Adam Price. Instruktør: Mikkel Nørgaard. Fotograf: Lars Vestergaard. Production Design: Søren Gam. Musik: Halfdan E. DR-Drama. Genudsendes onsdag sent.