Trafikulykker

Tvivlsom test af familiebiler

NCAP tester nu også børns sikkerhed i bilen men værdien er tvivl, siger FDM

Fremover er det ikke kun sikkerheden for førere og voksne passager, som bliver testet, når den uafhængige sikkerhedsorganisation EuroNCAP crashtester biler. For første gang i organisationens historie bliver familiebiler nu også testet med henblik på, hvor godt den enkelte bil beskytter børn, der er fastspændt i barnestole. Men i praksis kan resultaterne ikke bruges til ret meget. FDMs motorredaktør, Leif Nielsen, der er det danske medlem af EuroNCAP, anerkender, at det er vigtigt, at der bliver fokuseret på de små passagerer, men slår fast, at resultaterne kun gælder for den testede bil med den bestemte barnestol, som bilfabrikanten har valgt til testen. Ligesom antallet af stjerner indeholder flere ingredienser: Point for selve stolen og andre point for, hvordan bilen arter sig i forbindelse med den pågældende stol, og om bilen er udstyret med korrekt monterede labels, der for eksempel advarer mod at placere en bagudvendt barnestol i en bil med airbag. Men al begyndelse er svær og FDM ser positivt på, at testforløbet er i gang. Det vil under alle omstændigheder sætte ekstra fokus på sikkerhedsarbejdet på fabrikkerne. Euro NCAP giver fremover separate stjerner for mindre børns sikkerhed på bagsædet. Vurderingen går på, hvordan en 18 mdr. gammel baby og et treårigt barn klarer opholdet på bagsædet under kollisionen. Den foregår frontalt med 64 km/t, mens bilen i sidekollisionen påkøres med 50 km/t. Barnesikkerheden vurderes i begge tilfælde. I Euro NCAPs første børnesikkerhedstest løb Ford Focus C-Max af med sejren. Som den eneste af de otte testede biler opnåede den fire stjerner, men det gælder kun i forbindelse med de under testen anvendte Britax Römer Duo Plus og babystolen Baby Safe fra samme fabrikant. De fleste biler/stole i første runde får tre ud af fem stjerner. Dog må Renault Kangoo med en bagudvendt Kiddy Easyfix (halvandet år) og en Britax Römer Duo nøjes med to stjerner. Barnesikkerheden indgår, ligesom karakterer for bilens evne til at beskytte fodgængere, ikke i det primære testresultat med de eftertragtede fem gule stjerner som topkarakter, men formand for Euro NCAP, Max Mosely, er overbevist om, at forældre vil lægge enormt pres på både stole- og bilfabrikanter, når de finder ud af, at sikkerheden for børn kan forbedres.