Islam

Tyrkerne trætte af at vente

Vejen mod EU desillusionerer tyrkerne - flere vender sig mod Iran

En ny, international meningsmåling viser, at den tyrkiske befolkning bliver stadig mere skeptisk over for både Europa og USA - og at tyrkerne samtidig føler større sympati for Iran end for et år siden.scanpix

En ny, international meningsmåling viser, at den tyrkiske befolkning bliver stadig mere skeptisk over for både Europa og USA - og at tyrkerne samtidig føler større sympati for Iran end for et år siden.scanpix

Forargelse lyste ud af den unge mand, en 26-årig kurder iført Nike-sko, jeans og rød t-shirt, mens han stod på en natklub i den pulserende millionby, Istanbul. - Rumænien og Bulgarien er vej ind i EU, men ikke Tyrkiet. Hvor er logikken, spurgte han Stiftstidendes udsendte under en reportagerejse i Tyrkiet i foråret. En ny, international meningsmåling viser, at den tyrkiske befolkning bliver stadig mere skeptisk over for både Europa og USA - og at tyrkerne samtidig føler større sympati for Iran end for et år siden. Det kunne ligne en ond cirkel, hvor de lange udsigter til EU-medlemskab skubber Tyrkiet i armene på Iran - hvilket igen skubber EU-medlemskabet endnu længere ud i fremtiden. - Hvis jeg skal sige det diplomatisk, så er tallene fra Tyrkiet interessante. Skal jeg sige det udiplomatisk, så er de bekymrende, sagde Ronald Asmus, leder af tænketanken German Marshall Fund, ifølge Ugebrevet A4, da han for nylig præsenterede undersøgelsen. Rumænien og Bulgarien blev i denne uge erklæret egnede til EU-fællesskabet, selv om de har alvorlige problemer med blandt andet korruption, fødevaresikkerhed og organiseret kriminalitet. En udsættelse af medlemskab ville kunne svække reformkræfterne, lød advarslen. Det er lige præcis det, der er ved at ske i Tyrkiet i takt med, at perspektivet om et EU-medlemskab fortaber sig i tågerne, advarer Uffe Østergaard, professor i europæisk identitet ved Dansk Institut for Internationale Studier: Selvopfyldende profeti - EU er ved at skabe et selvopfyldende profeti. For hver gang de siger, at Tyrkiet ikke tilhører Europa jo mere presser de på en udvikling i Tyrkiet, der vender sig imod Europa. Det styrker landets ultranationalister samt islamiske radikalister, som får ny ammunition i deres propagandatog mod Vesten, siger han. I en ny statusrapport advarer Europa-Parlamentet Tyrkiet om, at landets reformproces er på tilbagetog, blandt andet når det gælder religions- og ytringsfrihed og behandling af landets mindretal. Forhandlingerne om optagelse risikerer at blive suspenderet, advarer EU. - Tyrkiet er ikke et europæisk land, og derfor skal Tyrkiet ikke være medlem af EU, sagde EU-parlamentsmedlem, Mogens Camre (DF) ved rapportens offentliggørelse. - Kritikken af Tyrkiet er berettiget, men den er garneret med en tone om, at halvdelen af regeringerne og to tredjedele af befolkningerne i EU hverken vil eje eller have Tyrkiet, fordi de er låst fast i et gammelt fjendebillede og ikke betragter Tyrkiet som et europæisk land, siger Uffe Østergaard. Den 80 år gamle tyrkiske republik er bygget på såkaldt sekulære. ikke-religiøse principper og lægger skrappe begrænsninger på den religiøse udfoldelse i landet. Blandt andet må kvinder ikke gå med tørklæde på offentlige arbejdspladser og på landets universiteter, hvor en del kvinder i stedet bærer paryk: - Især de moderate muslimer regner med at profitere ved at komme i EU, fordi de håber på større religionsfrihed, mens den mest ikke-religiøse elite, som nogle ellers regner som den mest europæiske, er imod EU, siger Uffe Østergaard. Konservative iranske aviser forsøger jævnligt at appellere til ‘sine muslimske brødre’ i Tyrkiet, mens de tilsviner EU’s troværdighed som forhandlingspartner. Men selv om målingen fra German Marshall Fund viser, at tyrkerne i stigende grad orienterer sig mod det iranske præstestyre, så er det ikke et tegn på, at religiøse kræfter er ved at tage over i Tyrkiet, understreger Seyfi Tashan fra The Foreign Policy Institute i Tyrkiets hovedstad, Ankara: - For det første så tilhører vi ikke samme gren inden for islam. Iranerne er shiitter, tyrkerne er sunnier. For det andet så har Tyrkiet en lang historie som sekulært samfund, og selv om islam er blevet mere synlig i Tyrkiet de senere år, så er der tilstrækkelig stærke institutioner og myndigheder, som til enhver tid vil forsvare sekularismen, siger Seyfi Tashan. Tyrkiet har blandt andet en stærk hær, der ikke har tradition for at holde sig tilbage, hvis den fornemmer en trussel mod republikkens sekulære fundament. Tyrkisk nationalisme Daniella Kuzmanovic, forsker i tyrkisk kultur og politik ved Københavns Universitet mener, at det varmere forhold til Iran bunder i nationalisme: - Debatterne i Tyrkiet handler først og fremmest om, at tyrkerne ikke vil betragtes som andenrangsborgere i EU. Bevæggrunden for at orientere sig mod Iran er næppe islam men muligheden for at bevare sin nationale stolthed og selvbestemmelse, siger Daniella Kuzmanoviz. Seyfi Tashan fra den tyrkiske tænketank i Ankara siger: - Vi ønsker fortsat at være venner med EU. Men EU bør være mere forsigtig over for Tyrkiet. Ellers ender vi med at gå vore egne veje. Det kan ikke være i EU’s interesse.