København

Tys-tys-kilde fastholder uskyld trods salg af oplysninger

I politiafhøring har it-operatør erkendt at have tjent mange tusind på at sælge oplysninger til Se og Hør

Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix

Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Scanpix

KØBENHAVN:En tidligere it-operatør erkender, at han gennem flere år i sit arbejde for Nets tjente tusindvis af kroner på at sælge oplysninger om kendte mennesker til ugebladet Se og Hør.

Alligevel nægter den 47-årige it-mand sig skyldig i overtrædelse af straffelovens paragraffer om hacking og bestikkelse.

I forbindelse med den niende retsdag i den såkaldte Se og Hør-sag havde anklagemyndigheden egentlig planlagt at afhøre den tiltalte it-operatør.

Men ligesom på retssagens første dag valgte han at tie.

I mangel på ord fra sagens hovedperson dokumenterede specialanklager Morten Frederiksen i stedet, hvad manden fortalte politiet tilbage i 2014.

Af afhøringen fra dengang fremgår det, at han i vidt omfang erkender de faktiske forhold.

Blandt andet står han ved, at Se og Hør fra 2008 og årene frem betalte ham cirka 300.000 kroner for oplysninger om kendtes brug af kreditkort.

- Han lavede sine søgninger, når han var på arbejde, og når han havde fri, står der i politirapporten.

Det første tip handlede om prins Joachim og prinsesse Maries bryllupsrejse til Canada i 2008.

Siden fortsatte oplysninger om blandt andre Line Baun Danielsen, Morten Helveg Petersen og Stein Baggers hustru.

- Og han huskede især Michala Kjær, for hun var meget "hot", skal den tiltalte have sagt.

Når it-manden alligevel nægter sig skyldig, skyldes det ifølge forsvarsadvokat Michael Juul Eriksen først og fremmest, at der efter hans mening ikke er tale om hacking.

Ifølge anklagemyndigheden skal den tiltalte - den såkaldte tys-tys-kilde - mindst 31 gange uberettiget have nulstillet kollegers adgangskoder og på den måde have snaget i kendte og kongeliges brug af kreditkort.

Men ifølge Michael Juul Eriksen havde hans klient netop beføjelse til at nulstille de ansattes adgangskoder.

- Derfor er jeg ikke enig, når anklagemyndigheden hævder, at det skal være sket "uberettiget", lyder det fra advokaten.

Ud over tys-tys-kilden er tre tidligere chefredaktører og to journalister på Se og Hør tiltalt i sagen. Også de nægter sig skyldige.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst