Tysk discountkæde vil erobre Norden med egne mærker

Tyskland 13. september 2002 08:00

KØBENHAVN: Den tyske discountkæde Lidl, der snart ventes at åbne butikker i Danmark, vil formentlig forsøge at erobre blandt andet det danske discountmarked ved at satse på billige egenmærker. Lidl er trådt ind på det nordiske marked med 10 butikker i Finland, og en analyse fra analysefirmaet ACNielsen af varesortimentet i en af disse butikker viser, at kæden satser benhårdt på egne handelsmærker. Ikke færre end 85 procent af dagligvarerne i butikkerne udgøres af egne handelsmærker. - Det er en markering af, at mærkevareleverandørerne går hårde tider i møde også inden for dette segment, siger Bjørn Næss, ACNielsens ansvarlige for området nordisk detailhandel. Koncernen har etableret datterselskaber i Norge, Sverige og Danmark, men den er særdeles hemmelighedsfuld med, hvornår og hvor mange butikker der åbner. Under alle omstændigheder er det lidt af en mastodont, som tager kampen op med blandt andre Netto og Fakta fra henholdsvis Dansk Supermarked og COOP Danmark. Lidl har i dag 4000 butikker, 16.000 ansatte og en omsætning på cirka 300 milliarder kroner. Til sammenligning har COOP Danmark med kæderne Lokal- og Dagli'Brugsen, SuperBrugsen, Fakta, OBS! og Kvickly en årlig omsætning i omegnen af 30 milliarder kroner. Lidl har butikker i Tyskland, Frankrig, Belgien, Holland, Storbritannien, Irland, Spanien, Portugal, Italien, Grækenland, Østrig og Slovakiet. Derudover er koncernen netop nu ved at etablere sig i Norden samt Polen og Ungarn. Koncernens butikker er ifølge ACNielsen ofte på 1000-1200 kvadratmeter, omfatter godt 1000 varer og baserer sig på konceptet "hard discounters", der i højere grad end de danske discountkæder ("soft discounters") baserer sig på lave priser. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...