Tysk trafikminister under pres for at fyre vejskat-firma

BERLIN:To gange har Tysklands socialdemokratiske trafikminister har to gange måttet udskyde en længe ventet og prestigiøs vejskat for lastbiler. Udskydelsen vil frem til årets udgang koste den tyske stat planlagte indtægter på 2,8 milliarder euro (20,8 milliarder kroner). Både hans chef, forbundskansler Gerhard Schröder, politiske venner og fjender samt den tyske bilistlobby vil derfor se resultater, og i aftes modtog Stolpe for tredje gang på fire dage topchefer fra Telekom, DaimlerChrysler og den franske motorvejsudbyder Cofiroute i sit ministerium i Berlin. De tyske tele- og industrikoncerner står sammen med franskmændene bag det udskældte konsortium Toll Collect, der har udviklet det satellitbaserede opkrævningssystem for vejskatten. Systemet er så fejlbehæftet, at Toll Collect efterhånden kun tør love, at en skrabet udgave kan tages i brug ved årsskiftet, mens hele systemet først ventes køreklar et år senere. De flere dage lange forhandlinger med Toll Collect har især stået i stampe i striden om, hvor meget Toll Collect skal betale i skadeserstatning, hvis den nye tidsplan heller ikke holder. Konsortiet vil kun gå med til at betale en maksimal bødestraf på 500 millioner euro (3,72 milliarder kroner), og Stolpes talsmand forudså i går, at forhandlingsmødet ville blive langvarigt. - Vi satser på at nå frem til et resultat. Det er vigtigt for os, at vi i nat får klarhed over, om det er knald eller fald. Resultatet er fuldstændig åbent, så vi vover ingen prognoser, sagde trafikministeriets talsmand, Felix Stenschke. Oprindelig skulle vejskatten på 12,4 cent (92 øre) pr. kørt kilometer være indført i august i fjor, men de tekniske problemer med opkrævningssystemet fik i første omgang Stolpe til at udskyde startskuddet til november og siden på ubestemt tid. Ministeren har flere gange måttet stå skoleret i Forbundsdagens trafikudvalg, der mener, at Stolpe har givet Toll Collect alt for lang snor, og også parlamentets budgetudvalg har derfor givet ham klokkeklare anvisninger med til mandagens møde. Stolen under den østtyske jurist vakler desuden, fordi kansler Schröder har udnævnt 2004 til innovationens år og derfor ikke kan tåle yderligere fadæser med vejskatten, som regeringen stadig prøver at sælge som et højteknologiprojekt med eksportpotentiale. Schröder har derfor ifølge regeringskilder krævet, at aftalen om vejskatten kommer på plads nu. Både regeringspartiet De Grønnes budgetordfører Franziska Eichstädt-Bohlig og hendes konservative oppositionskollega Dietrich Austermann opfordrede i går Stolpe til at opsige den 200 sider store kontrakt med Toll Collect. Det havde Stolpe ellers udelukket efter de første fiire timer lange forhandlinger i fredags. - Stolpe skal på mødet med Toll Collects ledelse ikke igen lade sig overtale til uendelige forhandlinger. Han bør opsige kontrakten, hvis han ikke kan forhandle sig ud af de mange fodnoter, sagde Franziska Eichstädt-Bohlig. Også de tyske bilisters pendant til FDM, bilklubben ADAC, opfordrede i går til at fyre Toll Collect. - Det kan ikke være rigtigt, at fristerne hele tiden forlænges, sagde ADAC's formand, Peter Meyer, til Deutschlandradio. Han opfordrede til at genindføre en såkaldt eurovignet, der fungerer ligesom en dansk brobizz, og blandt andet bruges i Benelux-landene. Det tyske trafikministerium mister planlagte indtægter på mindst 156 millioner euro (1,16 mia. kr.) for hver måned, vejskatten bliver udskudt - penge, der skulle være gået til at udbygge det tyske vej- og skinnenet, som nu rammes af omfattende nedskæringer. Hvis kontrakten med Toll Collect ophæves, skal den sendes ud i en ny, lanvarig licitationsrunde. /ritzau/