Tyven tog et buskort

De fleste får sikkert noget ud af at klage over deres forsikringsselskab

Tyverier 1. maj 2003 08:00

"Vi var kommet hjem efter en dejlig aften, spillede lidt kort, gik i seng ... vi lå og sov, da tyveriet skete". Et ægtepar på chartertur havde den oplevelse i en ferielejlighed i syden. Det var ikke alverden, der blev stjålet. Forsikringsselskabet udbetalte 365 kr. Men der var også forsvundet lidt kontanter og et buskort. Det ville familieforsikringen ikke tage sig af. Så kom Ankenævnet for Forsikring ind i billedet. Det mente, at det hele skulle dækkes af forsikringen. Ikke tale om, sagde forsikringsselskabet. Så gik turen til retten, først byretten, så landsretten. Begge gav de bestjålne parter ret. Ankenævnet, stiftet for små 20 år siden af Forbrugerrådet og Forsikring og Pension, havde 2713 klager i fjor, man kan læse i dets årsberetning - hvor man også kan læse ovenstående historie og citatet på toppen af siden - det er en stigning på 67. Dermed synes antallet af klager at være "fladet ud", hvor de ellers tidligere havde en tendens til at stige og stige og stige i antal. Førstepladsen indtages i disse år af klager i forbindelse med forsikring af motorkøretøjer. Dem var der i 2002 497 af. Det svarer til næsten 20 pct. Ulykkesforsikringerne har andenpladsen, godt 17 pct., familieforsikringerne har bronzemedaljen med lidt over 13 pct. Sagerne bliver enten afgjort i nævnets sekretariat eller i selve nævnet, en gang imellem i form af forlig. Årsberetningen viser, at i alt 647 klagere fik "noget ud af" at klage. 28,5 pct. fik et bedre resultat, end det de havde fået hos forsikringsselskabet. Selskaberne er ikke forpligtet til at følge nævnets afgørelser, men gør det i langt i fleste tilfælde.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...