Ud i verden med klapvogn

Aalborg-firma med verdenspatent i centrum ved forum om vækst

Flemming Junker
Torben Hilligsøe med klapvognen, der har opnået verdenspatent på grund af det drejelige sæde. Foto: Martin Damgård
EMNER 15. september 2011 10:10

Det sker ikke ret tit, at en klapvogn er i centrum ved møder for erhvervsfolk, men en ny model, som Aalborg-firmaet Prokids International har opnået verdenspatent på, vakte stor interesse, da Danske Bank holdt Erhvervsforum på Radisson Blu Hotel Limfjorden i Aalborg. Flere af deltagerne begyndte ligefrem at udforme strategiplaner om familieforøgelse derhjemme, så de kunne få brug for sådan en klapvogn... Administrerende direktør Torben Hilligsøe fra Prokids International blev interviewet af ordstyreren, journalist Johannes Langkilde fra TV2, og fortalte, at det nye ved klapvognen er, at sædet kan drejes og stilles i fire forskellige retninger: - Hvis det blæser, kan barnet komme i læ ved at vende sædet, og man kan selv afgøre, om barnet skal se fremad, måske i zoologisk have, eller bagud mod forældrene. På restauranter med snæver plads kan det ofte være nemmere at have sædet på tværs, så vi tror på, at der vil være god afsætning af sådan en model. Produktion i Kina Klapvognen har indbragt en innovationspris i Tyskland, og Prokids International satser da også på at opnå en verdenssucces med vognen, som sælges under det velkendte varemærke Fisher-Price. Torben Hilligsøe, der har en fortid i børneudstyrsfirmaer som Brio og Simo, stiftede Prokids i 2004 sammen med firmaets nuværende bestyrelsesformand, Arne Sørensen, samt en taiwanesisk partner, der styrer firmaets produktion i Kina. Prokids har licens til at benytte varemærkerne Disney og Fisher-Price i Skandinavien, og man forhandler ligeledes barnesæder og lignende produkter af mærket Ferrari. Firmaet har fire medarbejdere, men slår på grund af sine licenser og samarbejdsaftaler i Kina betydeligt større brød op, end man skulle tro, og det var noget, der interesserede de 130 deltagere i erhvervsforummet, som var det største af 13, som Danske Bank arrangerer i år. Arrangementet handlede netop om vækst, hvilket i dag i høj grad drejer sig om at komme ud i verden, fordi væksten herhjemme er gået i stå. Liselotte H. Stokholm, direktør for Væksthus Syddanmark, kunne da også konstatere, at cirka halvdelen af de repræsenterede firmaer allerede er ude på eksportmarkederne, mens kun en fjerdedel slet ikke har planer om det. Underdirektør Søren Hougaard fra Danske Bank tilføjede, at 39 procent af landets firmaer har hele deres omsætning herhjemme, mens resten henter hele eller dele af deres omsætning i udlandet. Nedfæld en strategi Med andre ord er interessen for eksport stor, og deltagerne fik mange gode råd med sig hjem. Således pegede revisor Kristian B. Lassen fra PwC på nytten af at få udarbejdet en strategi, få den nedfældet på papir - og få den revideret jævnligt, hvilket mange forsømmer. Han understregede, at når eksportplaner lykkes, så skyldes det nemlig altid, at man har en plan og desuden har mod og evner til at føre den ud i livet. Det har man hos Prokids International, som ellers oplevede en stort tilbageslag under finanskrisen, da store aftagere som Coop og Jysk sorterede en del af firmaets produkter fra. Men nu er man ved at komme op igen, fortalte Torben Hilligsøe, der har arbejdet med partnere i Kina i 20 år: - Selv om man kun er en lille fisk, kan man godt undgå at blive ubetydelig. Det handler om at være et ordentligt menneske, være ordholdende og være åben om sine muligheder. Og så er det godt at være til stede. Torben Hilligsøe er selv i Kina cirka tre gange om året, mestrer kinesisk til husbehov, og er meget glad for sin partner, der styrer tingene derude til daglig: - Det er vigtigt at have folk omkring dig, der magter opgaven, og for sådan nogle som os, der arbejder med licenser fra store firmaer, er det også vigtigt at have testfaciliteter, så man hele tiden er sikker på kvaliteten af de produkter, man får fremstillet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...