Ud og se Europa med DSB

DSB skal køre tog i Norge og satser stort i England

Trafikpolitik 8. september 2004 06:00

KØBENHAVN: DSB's omsætning på 10 milliarder kroner i Danmark kan være fordoblet om fem år gennem de kontakter på togkørsel i udlandet, som DSB er på jagt efter. Den norske udbudsmyndighed, Samferdselsdepartementet, har netop godkendt DSB til at give tilbud på driften af Gjøvikbanen. Banen transporterer pendlere på strækningen Gjøvik-Oslo-Skøyen, og kørslen på de 124 km jernbane svarer til 1,4 millioner togkilometer. Vinder DSB, vil det være første luns af den norske jernbanetrafik, men mere er på vej. Gjøvikbanen er en beskeden sag med cirka 100 mio. kr. i omsætning, men næste år udbyder Samferdselsdepartementet de to baner Bergensbanen og Sørlandsbanen med en samlet omsætning på i alt 525 mio. kr. Satser i England De norske baner er dog nærmest modelbaner sammenlignet med de lunser af den britisk jernbanetrafik, som DSB i øjeblikket jagter. Den ene konktrakt med titlen Integrated Kent Franchise, IKF, gælder trafikken fra det sydlige London til Kanaltunnelen, mens den anden - Intercity East Coast - gælder trafikken fra London langs østkysten til Skotland. De to kontrakter har hver en omsætning på cirka fire milliarder kroner. Begge kontrakter var oprindeligt planlagt til at træde i kraft i foråret 2005, men ifølge koncerndirektør Søren Eriksen, DSB, er begge udbud blevet forsinket. - Organiseringen af den engelske jernbane er ved at blive ændret, og det har forsinket begge udbud. For IKF'en gælder, at den engelske udbudsmyndighed, SRA, der overtog kørslen, da Connex blev smidt ud, er i færd med at købe nyt materiel til højhastighedsstrækningen mellem kanalen og London. I England kaldes tog, der kører 200 km/t, for højhastighedstog. Britterne har investeret mellem 70 og 100 mia. kr. i infrastruktur, og der er uafklarede spørgsmål om betalingen for at benytte den ny infrastruktur, siger Søren Eriksen til Ritzau. Det endelig udbudsmateriale for Østkyst-kontrakten kan komme i næste uge, mens Kent er mere usikker. Når materialet er i hus, har DSB to måneder til at forberede sit tilbud på Østkystbanen, og tre måneder til at forberede Kent-tilbuddet. - Trods flere udskydelser af processen forventer jeg absolut, at nye operatører vil begynde driften i løbet af 2005, siger Søren Eriksen. DSB er gået i partnerskab med to engelske jernbaneselskaber. Selskabet Stagecoach ejer 29,9 procent af DSB's datterselskab South Eastern Railways Ltd., som skal stå for kørslen i Kent. Et tilsvarende partnerskab har DSB med English Welsh & Scottish Railway om Østkystbanen. Roslagan Sverige lagde skinner til DSB første erobring i udlandet. Den 7. januar 2003 overtog DSB ansvaret for smalsporsbanen Roslagsbanan, der transporterer pendlere til og fra Stockholm. Over en strækning på 65 kilometer henter banen dagligt 32.000 rejsende på 39 stationer. Fra 1. november overtager selskabet DSB Tågvärdsbolag AB ansvaret for billettering og service til passagerer i regionaltog og Øresundstog i Skåne. Men mere er på vej i Sverige. I Stockholm ventes tunnelbanetrafikken udbudt om et par år, og Citypendeln, der er en slags S-tog, ventes også at komme i udbud. Dertil kommer jernbanetrafikken i Skåne. DSB har også erklæret Tyskland for jagtmark, men ud over at følge udviklingen på det tyske marked, der er mindre liberaliseret end de øvrige, DSB arbejder på, har DSB ikke konkrete planer. - Vi har rigeligt i øjeblikket i England, Norge og Sverige, siger Søren Eriksen. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...