Uddannelse skal hindre misrøgt

Uddannelse 14. juni 2003 08:00

KØBENHAVN: Virksomheder, der transporterer levende dyr over lange strækninger, skal specialuddanne deres chauffører for at undgå sager som den, hvor en dansk transportør af svin til Italien tirsdag blev meldt til politiet for mishandling af en sending dyr under turen sydpå. Det mener en dyrevelfærdsgruppe nedsat af organisationen Sammark, der er en sammenslutning af de få tilbageværende levedyrsmarkeder i Danmark, eksportstalde og en række større private kreaturhandlere. - I branchen kan vi se, at nogle af de chauffører, der kører, ikke har erfaring og viden nok til at gennemføre sådanne transporter. Det er helt klart en bommert og chaufførfejl, at de grise blev læsset, sådan som de blev læsset, siger direktør Peder Jensen, Dansk Tysk Landbrugsinvestering i Padborg. Han er formand for gruppen, der nu vil anbefale sine medlemmer, at chaufførerne skal gennemgå et særligt kursus. Dyrevelfærdsgruppen er nedsat til at se på dyrevelfærden med faglige øjne og vurdere, om branchen selv kan gøre noget for at stramme op om transporterne. Med er også Dansk Transport og Logistik, SFP-selskabet, Landsforeningen af Danske Svineproducenter, samt SLS smågriseformidling under Dansk Landbrug. Dermed repræsenterer gruppen stort set alle, der har med transport af levende dyr at gøre, og der vil nu blive lagt pres på medlemsorganisationerne for at få chaufførkurserne indført snarest muligt. Det var Fødevareregion Vejle, der meldte en transportør til politiet, efter at Fødevaredirektoratet via myndighederne i Italien havde fået oplyst, at der har været problemer med en transport af avlssvin fra Danmark til Italien. 14 svin var døde ved ankomsten til Italien, mens andre viste tegn på at have lidt under transporten. Peder Jensen har undersøgt omstændighederne ved transporten og fundet ud af, at den pågældende chauffør ikke kun havde 153 svin i bilen, sådan som myndighederne har oplyst, men 209. De var fordelt med 56 i forvognen og 153 i anhængeren. Den samlede vægt var 16,5 ton, hvilket er under grænsen på de 18 ton, han måtte have. Problemet opstod ifølge Peder Jensen, fordi chaufføren havde fordelt dyrene sådan, som han skulle aflevere dem til to italienske kunder - 56 til den ene og 153 til den anden. I stedet for at lave den rigtige fordeling af dyrene på bilen, gjorde han det, der var mest praktisk for ham selv, når dyrene skulle læsses af og overlæssede dermed anhængeren med 25 procent. - Der er tale om en sag, hvor der ingen problemer havde været, hvis transporten havde været gennemført, som lovgivningen foreskriver. Men en menneskelig fejl gør, at det går galt, siger Peder Jensen. Ud over uddannelse vil arbejdsgruppen lave forsøg med overvågning i lastbilerne, så chaufføren kan tjekke dyrene fra førerhuset under kørslen og gribe ind hurtigere, hvis der er noget galt. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...