Uden for nummer

Det er langtfra alle de biler, der stiller op i kampen om at blive Årets Bil, der har en chance for at vinde. Endsige komme i finalen

21 bilmodeller i alverdens motor- og udstyrsvarianter. Det var feltet i år, da landets motorjournalister i starten af ugen valgte Årets Bil 2006. Men det siger næsten sig selv, at en del af det aldrig rigtigt havde vinderchancer. Og det er egentlig synd, for feltet rummede i år en hærskare af velkørende vogne, der matcher familiens og firmabilisternes behov. Alfa 159 var en af dem, der afløser Alfa 156. Med 159-modellen er Alfa rykket en klasse op. Grundversionen har 163 hk, kører glimrende og ser fantastisk ud. Men med en pris, der begynder ved 400.000 kroner er det folkelige islæt i den bil for længst pillet ud. Det blev heller ikke i år, at BMW skulle have første Årets Bil titel. Alle er ellers enige om, at en BMW 3-serie kører røven ud af bukserne på snart sagt enhver konkurrent. Det er da heller ikke køreegenskaberne, der forhindrer den i at være med i finalefeltet til Årets Bil. Det er startprisen på 400.000 kroner, der ganske som Alfa Romeo 159, diskvalificerer den i det afgiftstyngede Danmark. Danmarks billigste Chevrolet Matiz er til 99.995 kroner Danmarks billigste bil - udstyret med en 0,8 liters motor, der egentlig gør det meget godt. Men bilen er slet ikke nyskabende nok i forhold til den gamle Matiz til, at de danske motorjournalister synes, at den fortjente en plads i finalen. Samtidig var det lidt af en nervepirrende oplevelse at kaste den rundt på Jyllands-Ringen, hvor den ind imellem sås på to hjul. Hyundai har været mere end almindelige heldige med designet på den nye Sonata, der ganske enkelt er flot. 259.000 kroner for en bil med 2,4 liters motor og 161 hk og ESP som standard er også billigt, men lidt for dårlige siddekomfort, samt en noget tørstig motor holdt den lige uden for finalechance. Mercedes er alt andet end folkelig. Og heller ikke den nye B- klasse. Den er bygget over A-klassen, der jo fik en skidt start, da den væltede i en test for snart mange år siden. Det overgår garanteret ikke storebror. Men med en pris 399.000 kroner for en bil med 1,5 liters motor har Mercedes sørget for, at der er langt mellem modellerne herhjemme og en titel som Årets Bil, endsige en placering i nærheden af top fem, var udelukket. Ingen gentagelse Sidste år løb Mitsubishi Colt med titlen som Årets Bil. En kombination af friskt design, sportslige køreegenskaber og en rummelig og fleksibel kabine sikrede efter vores mening helt fortjent japanerne sejren. Men to år i træk. Den går ikke Granberg. Især ikke, fordi CZ3 er bare en tre dørs version af sidste års vinder. Og det er ikke nok til at blande sig i striden om titlen, end sige komme tæt på. Og det selv om prisen faktisk er blevet rimelige 139.000 kroner. Nyskabende er vist det, der falder først for, når man ser Peugeot 1007. De fjernbetjente skydedøre og muligheden for at skifte farve i kabinen er et brud med de konventionelle biler. Men bilen er tung, i den billigste version til 180.000 kroner med 1,4 liters motor, er det en sløv oplevelse og vil man have bare en smule power skal man investere i 1,6 version. Så er prisen pludselig 219.000 kroner og det er alt for meget for ellers nok så smart en by-MPV, der byder på sjove finesser som blandt andet aftageligt sædebetræk. Boxeren Som bilmærke er Subaru unik på flere måder. For det første er de udstyret med boxermotor og for det andet har alle deres biler permanent firehjulstræk. Kvaliteten er der ikke noget at sige på, men det er dyre biler, designet er noget forældet og benzinforbruget er for højt. Subaru Impreza er et eksempel på det. Den billigste version koster 300.000 kroner og det er for dyrt. Kun biler, der er helt nye må deltage i Årets Bil. Varianter over ellers kendte konstruktioner må ikke være med, så det er lige før Golf Plus ikke kvalificerer. Men der er tale om en ny bil, der dog ikke er nyskabende nok til at blande sig i finalefeltet. Man sidder lidt højere. Instrumenteringen og bagsædearrangementet er lidt anderledes. Prisen begynder ved 250.000 kroner for den billigste, hvilket er omkring 14.000 kroner mere end den tilsvarende Golf. Høj Golf VW er formidable til at udnytte en Golf til at bygge en masse variationer. Og den nye VW Jetta er groft sagt en Golf med et bagagerum. Og et stort og rummeligt et af slagsen endda. Indenfor er den som en Golf og den kører ligeledes. Problemet for Jetta er prisen, der ligger lige under 300.000 kroner, hvilket er for tæt på storebror Passat. Renault Clio var vi mange, der ventede spændt på. Men i Clios tilfælde må vi desværre konstatere, at forventningens glæde er den største. Med en pris på 160.000 kroner for den mindste version med tre døre og lille 1,2 liters motor er det ganske enkelt for dyrt. Opel Zafira lignede umiddelbart en godt bud på en MPV i finalen, men den blev slået så eftertrykkeligt af Mazda5, der både kører bedre, og har lavere pris og bedre udstyr. Så heller ingen topplacering til den.