Uden underholdningsgaranti

Fem nordjyske kunstnere møder britisk teaters "enfant terrible" i forestillingen UND

UND venter på sin gæst. Gæsten er forsinket. En bakke med te svinger frem og tilbage som et pendul, der tæller minutterne. Tiden går. Teen bliver kold. Måske har han svigtet hende? Det er scenen i den britiske dramatiker Howard Barkers teaterstykke UND, der har premiere på Aalborg Teaters mindste scene på fredag 24. januar. - Jeg vender altid tilbage til spørgsmålet om, hvad sjælelig sundhed er? Hvor finder mennesker i vore dages elskværdige pornografiske samfund egentlig sundhed? Svaret er, at de ikke finder den ved at se tv og amerikanske film. Howard Barker har som dramatiker forlængst opnået et rygte som britisk teaters "enfant terrible". Og i stykket UND undersøger han de ekstremer, vi som mennesker er parate til at begive os ud i, for at undskylde den modstand vi møder fra andre som logisk adfærd og beskytte vores egne følelser. Og i hans stykker uddeles hverken underholdningsgaranti eller moralvejviser. For publikum må selv finde ud af, hvad meningen er med det hele. - Jeg kan lide at gøre publikum uroligt og ængsteligt. Det er kun godt, når noget forbliver svært tilgængeligt. På Aalborg Teater er forestillingen skabt i et samarbejde mellem Aalborg Teater, Jomfru Ane Teatret og Produktionsforeningen UND. Det skuespilleren Barbara Borchorst, der puster liv i den på mange måder usympatiske kvinde UND. Der har opfundet et selv, der slet ikke er hende selv. Det sceniske univers er skabt af installationskunstneren Bruno Kjær, og Lotte Hermann og Jørgen W. Larsen har instrueret. Med et lydbillede komponeret af Thomas Christiansen.