Udfordring til vin og købmandskurven

Hotelmand i Blokhus sælger oplevelseskort som firmajulegave uden skattetræk

Grete Mill
En overnatning med morgenmad til to personer på Henning Bruuns eget hotel, Bellevue i Blokhus, er en mulighed, når en arbejdsgiver vælger firmajulegave til under 500 kr. Foto: Ajs Nielsen
EMNER 1. oktober 2006 06:00

BLOKHUS: Købmandskurven eller rødvinen i julegave fra arbejdsgiveren har fået konkurrence. Den 33-årige hotel- og rejsebureuejer Henning Bruun, Hotel Bellevue i Blokhus og Bellevue Tours, Aalborg, har udviklet og udvidet et julegavekoncept inden for 500 kr.-grænsen, så gaven er skattefri for medarbejderen. Han sælger oplevelsesbeviser. Det er rent fysisk et folde-ud-kort i stil med gammeldags prospektkort med mange fotografier fra et feriested. I Henning Bruuns version kan det - alt efter arbejdsgiverens ønsker ud fra en menuseddel - være en overnatning for to med morgenmad på et af 23 hoteller herhjemme, i Sverige og Tyskland. Det kan også være wellness, en lækker middag til to, en vase, en sejltur eller alt muligt andet, som en virksomhed finder på menusedlen eller som vedkommende gerne vil have med som et tilbud til de ansatte. Kortet sendes til medarbejderne, påtrykt firmaets logi og en julehilsen. - Udgangspunktet er, at tilbuddet skal ligge højst en times kørsel væk. Vi tager os af det hele og modtageren, medarbejderen, får en overraskelse. Han eller hun har god tid til at tænke over, hvad beviset skal bruges til, siger Henning Bruun. Han sammenligner mange danske virksomheders julegaver til trofaste medarbejdere med en bestemt sweater, som han ved venter under det hjemlige juletræ. - Hvor fedt er det at udpege en grøn sweater for sin kone i november og vide, at den er i pakken? Og hvor fedt er det at ønske hinanden glædelig jul over gløgg i firmaet og hente den gave, man selv har bestilt? Henning Bruun iværksatte sit julegaveide gennem sit rejsebureau for to år siden for at skaffe flere kunder til sit hotel på Strandvejen i Blokhus. - Da jeg overtog hotellet for tre år siden, var der en belægning på 20 pct. Efter 20. august var der ingen gæster. Nu er belægningen oppe på 50 og sidste år fik jeg aftale med flere hoteller. Vi har fundet en niche på julegavemarkedet, men vi har fået konkurrenter. Derfor har vi udviklet julegavetilbudet med oplevelser, så der er noget for alle typer og aldre, siger han. I kundekredsen er bl.a. Nykredit, i år for anden gang. - Det ser vi som en blåstempling. Men vi har andre store kunder, og vi har selvfølgelig undersøgt det skattemæssige. I fjor blev der solgt 60.000 gaver efter konceptet, tilføjer han. Henning Bruun sælger også luksuspakker med overnatning på det femstjernede Hotel d’Angleterre i København og Ritz i Paris, ferieophold og temarejser fra bl.a. 75 butikker i Dansk Supermarked.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...