Udfordringer til alle

Talentpleje skal give de stærke elever ekstra

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Skoleleder Henrik Frand-Madsen, Bindslev Skole, fik idéen til at søge penge til talentpleje. Arkivfoto: Kurt Bering

NY HJØRRING: Alle elever i folkeskolen skal have udfordrende opgaver og en skolegang, hvor de skal bruge hovedet grundigt. Også de dygtige. Det er tanken bag et nyt projekt, Talentpleje, som begynder fra det kommende skoleår. Her tilbydes 8. og 9. klasses elever i Ny Hjørring med særlige evner og interesse for naturfag ekstra undervisning. - Vi er efterhånden blevet gode til at samle de svage elever op, men i forhold til andre lande i Skandinavien er vi ikke så gode til at samle de stærke elever op. Det vil vi gøre noget ved, fortæller rektor på Hjørring Gymnasium, Elsebeth Austin, som er med i netværket bag projektet. Rent praktisk kommer det til at foregå sådan, at de interesserede skriver en ansøgning og kommer til en samtale. Der bliver plads til 12-14 unge, og det skal være unge der udover at have et stærkt faglige niveau også er udadvendte og har mod på at få nogle større udfordringer. Blandt andet i udlandet - for der kommer til at indgå en studietur til England i projektet. Undervisningen kommer til at foregå på engelsk og vil finde sted på Hjørring Gymnasium og Bindslev Skole, og både lærere fra gymnasium og folkeskole skal være med. Sport og musik Fra politisk side er der stor opbakning til projektet. Formand for børne- og undervisningsudvalget, Ole Albæk (UP) er med i netværket bag ansøgningen, og han ser det som en god idé at gøre en indsats for de stærke elever. - Vi har gode erfaringer med talentudvikling indenfor musik. Her har eleverne oplevet nye fællesskaber og har fået meget ud af det. Idéen med talentudvikling har man kendt i årevis indenfor sportens verden. Nu tager vi det med i den faglige verden, og det er en del af folkeskolens rummelighed - at der er plads og udfordringer til hele spektret, siger Ole Albæk. Han ser det også som en god ting, at det netop er naturfag og ikke andre fag, der fokuseres på. - Naturfag har ikke haft det fokus, det fortjente, og vi har opprioriteret det politisk og brugt mange penge på lokaler, så det hænger godt sammen. Gevinst for lærere Gruppen bag projektet tror på, at det vil være meget givende ikke bare for eleverne, men også for lærerne. - Det kan bringe lærere fra gymnasiet og folkeskolen sammen. De vil få en større indsigt i hinandens arbejde og få en forståelse, som kan være med til at gøre overgangen fra folkeskole til gymnasium bedre, siger Henrik Frand-Madsen, der er skoleleder på Bindslev Skole og initiativtager til projektet. Samtidig rummer det også et element af pædagogisk forskning, som kan give en ny viden. Foreløbig er det et pilotprojekt, som løber over et år. Derefter vil man vurdere idéen i praksis.