Udkants- mareridt med et twist

"Skyskraber"

Edith og Jon på vej mod Ediths ønskemål - mødomstabet. Marta Holm og Lukas Schwarz Thorsteinsson.
Film 15. september 2011 06:00

I en landsby fra helvede bor Jon (Lukas Schwarz Thorsteinsson), en traumatiseret teenager, forpint og udstødt, grusomt tyranniseret af en psykopatisk far og en dybt alkoholiseret mor. Her er så rædselsfuldt at være, at selv det værste stykke udkants-Danmarks-slum ligner Paradis ved siden af. Rune Schjøtt debuterer som spillefilminstruktør med denne meget mærkelige, næsten surrealistiske historie om at komme fri af familiebindingerne og få sig sit eget liv trods alt det, der tynger én til jorden. En historie, der bruger alle de værste mareridtsscenerier til at tegne situationen op for de unge, der søger friheden. Sceneriet er dybt originalt i al sin groteske absurditet. Jons far, frastødende og ulækkert krænkende groft spillet af Morten Suurballe, er i frit fald i en menneskelig og moralsk nedtur efter at være kommet til skade med sin penis under et ubeskriveligt stykke magtdemonstration for øjnene af hele byen. Den historie får vi fortalt med uskyldig barnestemme som indledning, mens vi ser stadig mere vanvittige billeder skabes på lærredet. Jons dyrlæge-mor, møgbeskidt, fedthåret og rødøjet fremstillet af Rikke Louise Andersson, er lige så trynet af den afsindige far, som sønnen er. De følger hans rablende lokalradio-stemme i næsten døgndrift, mens han tyranniserer den lille, fallerede, trøstesløse bys indbyggere. Naboen er en forstenet smilende købmand (Lars Brygmann), der klæber sygeligt dominerende/klynkende til sin blinde datter, Edith (Marta Holm), som reelt styrer butikken og holder sammen på deres usle tilværelse. Hun drømmer hedt og kontant om at komme i gang med livet - hun vil slet og ret af med sin mødom, for ligesom at komme i gang. Jon og Edith finder sammen i en tabernes lunende, men usikre og sky forening. Hun vil have ham til at klare det med mødommen - men han har desværre en invaliderende forhudsforsnævring, som må klares først. Om man så skal få sin hængebugsvins-kastrerende, pissefulde mor til at føre kniven. For bare at nævne nogle få af de vildt grænseoverskridende tabubrud, der fylder denne højst ejendommelige, ganske underholdende skæve film, den mærkeligste teenage-udviklingshistorie, et dansk lærred længe har stillet sin forræderisk jomfruelige hvidhed til rådighed for. For det er i bund og grund det, den er: Historien om frigørelsen fra forældrenes og barndommens greb, brydekampen med de uendelig mange bindinger, familien og ophavet lægger omkring sine børn. Her er det helt vildt overdrevet - og det fremmer selvfølgelig forståelsen, men ikke nødvendigvis sympatien. Invaliderede, udmattede indtil bevidstløshed slipper de unge endelig ud af grebet. Måske. Og hvor længe? Foreløbig bare i en rutebil med en hikkende chauffør. På vej mod nabobyen, som nok skal vise sig ikke at være ret meget større eller bedre end den, de forlader. Deprimerende, og det så dybt, at det bliver til en grotesk, satirisk komik, næsten blottet for steder at placere sin sympati. Og samtidig er det en mærkeligt langsom, næsten nølende filmstil - som man kunne se den i børne- og ungdomsfilm i firserne, grå, regnvåd, trøstesløs realismeoverdrivelse så overdrevet, at det måske netop kan opleves bekræftende for et ungt publikum med en vis tidlig desillusion. Lars Borberg lars.borberg@nordjyske.dk "Skyskraber" Instruktør og manus: Rune Schjøtt Filmfotograf: Marcel Zyskind Musik: Jonas Bjerre Klipper: Cathrine Ambus En time, 25 min. Till. o. 11 år. Danmarkspremiere i bl.a. Aalborg

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...