EMNER

Udsigt til fortsat vækst under Taiwan-ejerskab

Ejerskifte betyder kun små ændringer for mobiludviklere

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Flemming Eriksen, chef for udviklingshuset i Nørresundby, opfatter det som en fordel at være kommet ind i en "familie", hvor forbrugerønsker er sat i højsædet.

NØRRESUNDBY: Med en yderligere udvidelse af medarbejderstaben til nu et godt stykke over 300 kan de ansatte i det tidligere Siemens Mobile Phones konstatere, at livet fortsætter som hidtil. Hverdagen under den tai-wanesiske BenQ-koncern vil fortsat byde på vækst i den nordjyske mobiludviklingsbase ned til fjorden i Nørresundby. Siden årets start er der opslået 15 ledige stillinger i det nordjyske flagskib inden for mobiltelefoner, og selv om nogle af jobbene er udtryk for, at enkelte har benyttet ejerskiftet til at søge nye græsgange, så er der også tale om en reel aktivitetsudvidelse. I det store hele har BenQ overtaget Siemens-mobiltelefonerne i den form, som den tyske gigant havde bygget op. Og eksempelvis har taiwaneserne beholdt sit europæiske hovedkvarter i direkte tilknytning til Siemens-hovedkarteret i München. På samme vis har BenQ beholdt de 10 mobiludviklingscentre verden over og suppleret med sine egne to bestående i Taipei, Taiwans hovedstad, samt i Suzhou, en kæmpemæssig industriby nær kinesiske Shanghai. Men ejerskiftet betyder måske først og fremmest mere opmærksomhed omkring forbrugernes ønsker. Hvor Siemens har aktiviteter inden for alt fra atomkraftværker over toge og vindenergi til medicinsk elektronik, har BenQ en mere entydig profil som et stort navn inden for forbrugerelektronik, blandt andet som en af verdens førende producenter af computerskærme. Profilen bliver også tydeliggjort af BenQ's slogan:Bringing Enjoyment N' Quality into Life. - Og netop på den front ligger måske også den største opgave for os, siger HR-chef Pia Bloch. - Vi skal have flyttet vores tankesæt fra den meget teknologiorienterede udvikling til det langt mere kundeorienterede. Vi skal simpelthen tænke lidt længere ud i retning af forbrugeren, understreger hun. Eftersom BenQ står over for en meget stor opgave med at få mærket placeret i de europæiske forbrugeres bevidsthed, får de nordjyske medarbejdere en masse hjælp til den proces. Eksempelvis er der netop gennemført en interviewundersøgelse med 10.000 personer i 10 europæiske lande, og dermed har de en ret god pejling på, hvad kunderne ønsker sig af fremtidens mobiltelefoner og andet elektronisk udstyr. På udviklingssiden giver det sig også udslag i, at ingeniørerne for fremtiden skal være bedre til at integrere de forskellige elementer - design, mekanik, software og indpasning af nye elementer. Vil forbrugerne have flere underholdningsmuligheder som film og spil ned i det lille format, ja, så skal udviklerne bare få det til at fungere let og gnidningsløst. Til gengæld er der også meget ambitiøse mål for BenQ-mobiltelefonerne. Hvor Siemens' markedsandel i det sidste år fra julen 2004 rutsjede ned fra næsten 20 procent og en tredjeplads til en sjetteplads med kun fem procent af markedet, har BenQ sat sig for at blive et førende mærke inden for mobiltelefoner. Og et af redskaberne i jagten mod toppen bliver evnen til at reagere hurtigt på markedssignaler. Så hvor man i Siemens først var parat med et startsignal, når der var sikkerhed for 95 procent af beslutningsgrundlaget, så kan BenQ sige Go! når blot 60-70 procent af beslutningsgrundlaget er hjemme. Den model er administrerende direktør i BenQ Denmark Flemming Eriksen - med i det nordjyske mobileventyr helt fra Dancalls dage - ganske tryg ved. - BenQ har bevist en ganske imponerende række af resultater, så recepten virker åbenbart. Men det giver naturligvis ingen garanti for, at der vil stå BenQ på vores facade for evigt. Til gengæld har vi en ganske stor erfaring med at få nye ejere - personligt har jeg oplevet otte ejere på 13 år. Så mon ikke vi klarer os, uanset hvordan det går, siger Flemming Eriksen.