EMNER

Udvidet færgeleje næsten klart

Etablering af det nye udvidede færgeleje holder tidsplanen trods overraskelser

HIRTSHALS:Dykkeren på bunden af det nye udvidede færgeleje ved Color Line var sikkert den af alle på arbejdspladsen, der mærkede mindst til den bidende februarkulde onsdag formiddag. På en plade på bunden skulle han styre den slange, hvorfra den flydende lavabeton blev pumpet ned, således at betonen flød ud i et nogenlunde jævnt lag ovenpå den ral, der i forvejen var udlagt. Ansvaret for, at betonen kom til at ligge i den rette højde, var ikke hans. Det lå hos kollegerne på kajen ovenover. Et sindrigt system med en snor spændt ud over vandoverfladen samt et mærke på beton-slangen skulle styre udlægningshøjden af det flydende betonlag. Betonen lægges ud for at beskytte færgelejet mod yderligere uddybning, når færgernes skruer ved anløb begynder at piske rundt i vandet. - Skibsskruerne er så kraftig, at de vil kunne uddybe færgelejet med risiko for at spunserne med tiden vil blive undergravet. Det hindrer vi ved at lægge en betonbund i lejet, fortæller teknisk chef på Hirtshals Havn Peter Ydesen. Arbejdet med udvidelsen er gået stærkt. MT Højgaard startede på pladsen 30. november. Siden er der bl.a. fjernet op mod 1000 kubikmeter gammel beton, støbt 145 løbende meter bolværk, Uddybet og udgravet 22.000 kubikmeter sand og ler, som er lagt i slamdepotet bag containerkajen. Der er isat en 30 meter bred og otte meter lang broklap med 10 hydraulikcylindre og nu er 700 kubikmeter lavabeton så på vej til at sikre bunden af færgelejet mod yderligere uddybning, når færgerne igen indtager lejet. -Og det vil ske her i begyndelsen af marts, siger Peter Ydesen. Det nye færgeleje skal fremover betjene Color Festival, der sejler på Oslo, Christian IV, der sejler på Kristianssand samt Color Traveller, der er forbundet med Larvik. Dermed frigøres der plads, hvor nu Festival lægger til i Hirtshals. Her skal fremover den store nye Vestlands-færge Prinsesse Ragnhild med plads til 1900 passagerer og 650 biler fremover lægge til, ligesom sommersæsonens hurtigfærge Silvia Ane fortsat skal have sin plads her. Arbejdet med etableringen af det udvidede færgeleje er gået meget stærkt. Anlægsarbejdet har, især da spunserne blev banket i, kunnet følges på lang afstand, og der er blevet arbejdet i døgndrift under hele anlægsperioden. At man ikke bliver færdig til den forestående week-end skyldes, at der undervejs er dukket mange overaskelser op. Så sent som i denne uge har Højgaard måttet bruge dynamit til at fjerne en betonklump, som pludselig lå i vejen. - Vi er stødt på mange ting og sager undervejs, men nu kan det gå hurtigt, spår projketleder Per Hulmose Nielsen fra MT Højgaard denne isnende onsdag formiddag, hvor dykkeren og betonudlæggerne er i fuld sving på en af flere byggepladser på Hirtshals Havn. -Projekteringen er faktisk foregået sideløbende med udførelsen. Vi er kommet meget tæt på bygningen, der bl.a. huser Hyttefadet, men vi har fra alle sider i byen mødt stor forståelse, selvom vi har larmet en del, siger Peter Ydesen