Udvikler pc-spil i sommervarmen

150 liter cola drukket på et døgn

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

På skærmen er det såkaldte dropship til et science fiction spil ved at tage form.

AALBORG:Mens sommersolen skinner uden for, holder 90 unge fra hele landet deres livs sommerferie inden for de grå betonmure på Aalborg Universitet. Den ene halvdel arbejder med nanoteknologi,den anden udvikler små, avancerede computerspil i ugens løb. - Første dag var her 36 grader, fordi man ikke må åbne vinduerne efter klokken 16, beretter en af 90, Morten Laursen fra Værløse. Men den slags betyder ikke noget, for dem, der er vilde med computerspil. - Det her er noget af det mest interessante, jeg har været med til i lang tid. At se, hvordan udviklingen af computerspil fungerer og få indsigt i spil-design. Morten Laursen er i den halvdel af deltagere, hvor cola-kulturen hersker. Mens nanoteknologerne mest drikker vand, har de 48 computerspilsudviklere på et døgn konsumeret omkring 150 liter cola. En del nørder - Vi er altså en del nørder, og det er varmt. Så det går lidt stærkt, indrømmer Morten laursen. Han er en af de otte deltagere, der ankom allerede fredag for at fungere som konceptudvikler for en gruppe medkursister. Moderskib og planeter De øvrige deltagere ankom først søndag, men nu er Mortens gruppe godt i gang med at udvikle et spil, hvor man skal styre et rumskib sikkert ned fra et moderskib til en planet. Ved at bevæge et stykke papir med en firkant foran et web-kamera, kan man styre rumskibets bevægelser - eller i hvert tilfælde forsøge på det. - Det er et meget enkelt, lille spil. Normalt bruger 30-100 mennesker jo 3-5 år på at udvikle et almindeligt computerspil, pointerer Morten Laursen. Håber at vinde Han har netop overstået sin eksamen på HTX, og de nærmeste planer går på at komme på højskole. Men på sigt vil han gerne indenfor branchen, der udvikler computerspil. Af samme grund håber han, at hans gruppe vinder over de øvrige fem, når et dommerpanel på fredag skal vurdere, hvem der har udviklet det bedste computerspil. - Flere folk fra danske spil-firmaer vil anmelde vores spil, og det kan måske betyde, at man kan få foden indenfor i branchen. Danmark er meget bagud på området, og der sker ikke nok til, at der er plads til alle.