EMNER

Udviklingen stiller krav om tilgængelighe

Der skal timedrift på skinnerne - eller nærbane

FREDERIKSHAVN:Selv om de vendsysselske kommuner under VUR ikke nødvendigvis altid trækker på samme hammel, så er strategiplanen for vækst i Vendsyssel, som VUR fore- står - et manifest, der burde lede frem til en fælles kommunal forbrødning mellem de ni på troppen. Sådan spiller det politiske klaver ikke i øjeblikket, hvor alt tyder på 3-5 kommuner i stedet for blot en enkelt. Ikke desto mindre er strategiplanen spændende læsning for den understreger, hvordan man med en muskerter-ed kunne række længere frem og tiltrække nye aktiviteter til vores område. På plan- og miljøudvalgets møde blev planen grundigt gennemgået og der blev nikket adskillige gange til teserne om, at sammenhold kunne gøre stærk. Udvalget fandt dog også mangler ved planen - mangler som rokker ved tilgængeligheden til Frederikshavn. - Vi er ikke i tvivl om, at velkørende offentlig transport er afgørende for en bys udvikling. - Uanset om det er gods eller persontransport er der behov for skinner til Frederikshavn. Gerne nærbane fra Lindhold til vores by og i hvert fald timedrift med IC-togene, siger Anders Gram Mikkelsen. Vi skal formentligt tilbage til Risgaard Knudsen for at finde startknappen til kampen for bedre skinner og dobbeltspor i Vendsyssel. Kampen er der fortsat og Frederikshavn vil stå vagt om tilgængeligheden også på det lange sigt. - Der er også grund til at være opmærksom på godstransportens veje, så det hele ikke ender i Hirtshals, siger Anders Gram.