EMNER

Uheld for to af SAS største maskiner

AALBORG:SAS har på få uger haft flere uheld med deres største fly af typen Airbus 330 og Airbus 340. Et Airbus 340-fly, der har fire motorer og er den største maskine, SAS råder over, står for tiden i Touluse i Frankrig, hvor den skal færdigrepareres efter at være nød-repareret i Shanghai, så den kunne flyves til Frankrig. Maskinen var på vej fra Shanghai til Kastrup, da den af endnu ukendte grunde slog hele halepartiet i startbanen. Flyet måtte af sikkerheds-årsager flyve nogle timer og dumpe brændstof for at kunne foretage en sikker landing igen i Shanghai. Et større antal teknikere og eksperter blev fløjet fra Tollouse til Shanghai. SAS ønsker endnu ikke at oplyse, hvad årsagen til uheldet er. Om der er tale om pilot-fejl eller tekniske problemer med maskinen. Lars Mydland, der er drift-ansvarlig i SAS, oplyser til NORDJYSKE, at der vil gå endnu nogle uger, inden maskinen er repareret og er i drift igen. SAS har derfor måttet leje sæder i fly hos andre selskaber, mens den store maskine er til reparation. Af de store airbus fly råder SAS kun over 12 af typerne 330 og 340. Kort før uheldet i Shanghai var det en airbus 330 i New York, der var i vanskeligheder. Af grunde, SAS endnu ikke har endeligt klarlagt, satte den ene af to motorer helt ud umiddelbart efter starten. Det nødvendiggjorde en landing efter nødprocedurer, fordi Airbus 330 er konstrueret, så der ikke fra den kan dumpes brændstof, og piloterne måtte lande maskinen igen i New York med en overlast på cirka 20 - 30 tons. En ny motor til den maskine blev fløjet til New York, og den maskine er atter i drift. SAS' Lars Mydland siger, at det ikke er eller kan gøres op, hvor meget de to uheld med flyene kommer til at koste.