Umagen værd - yeah, yeah, yeah

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

30 ÅR har The Bootleg Beatles brugt på at optræde ligesom forbillederne, siden de fire mødtes i London-musicalen "Beatlemania".Foto: Lars Pauli

I morgen er det 40 år siden, alle tiders største pop/rock-orkester, The Beatles, gav sin absolut, uigendriveligt sidste offentlige koncert. På toppen af pladeselskabet Apple Corps' bygning i London (til filmen "Let It Be"). Så er det vel nok godt, at vi har The Bootleg Beatles, som uden konkurrence er det tætteste, vi kan komme på lyden (og et langt stykke ad vejen også synet) af The Fab Four på denne side af torsdag 30. januar 1969. Absolut ingen andre kan som Neil Harrison, David Catlin-Birch, André Barreau og Hugo Degenhardt give den som henholdsvis John, Paul, George og Ringo så naturtro og tændt - og dog så afslappet og naturligt. Samtidig formår The Bootleg Beatles at få hvert eneste af de godt 30 numre (ud af knap 200 mulige fra Beatles-repertoiret) til at fremstå, som om de - selv efter at have optrådt med dem i 30 år! - stadig brænder for at levere dem i noget nær 1:1 ned i de mest pilne detaljer. Betagende, faktisk vildt imponerende og liiidt skræmmende, for de er så tæt på. De fire kender simpelthen Lennon/McCartney-sangbogen fra alle tænkelige vinkler og kan trykke den af med stærkt smittende spille- og sangglæde (og store indbyggede syng-med-værdier) fra de tidligste "pigtrådsdage" tværs hen over udødelige klassikere fra det aldrig overgåede mesterværk "Sgt. Pepper" (der af indlysende grunde fylder cirka en fjerdedel af showet) frem til stadig mere syrede højdepunkter i så godt som kronologisk orden. Uden at falde ud af roller Og dét uden så meget som et sekund at falde ud af de én gang fastlagte roller. Med Paul som den let fjollet-naive, John som den snøvlede, George som den småflippede og Ringo som den lidt-tunge-i-det. Roller, som de bevarer helt ud i de gennemført (selv)ironiske introduktioner og sidebemærkninger. Som lige inden "The Fool on the Hill": - Sit back and relax. Let your hair down - if you still got it. Eller inden "The Ballad of John and Yoko": - This one is for my new wife, Yoko - oooh nooo! Darling, wherever you are here in Aalborg, please don't sing...! Så godt som hver eneste af de godt 30 nøje udvalgte klassikere - hele vejen fra "From Me To You" til den selvskrevne lukke-og-slukke-minisymfoni "Carry That Weight"/"The End" - er nærmest opskriften på fest og succes. Og det meget tætte og smukke samarbejde med DR UnderholdningsOrkestret trækker bestemt ikke ned på helheden. De muntre og seriøse britiske musikere er det perfekte selskab for de muntre og seriøse musikere i DR's gennemført velspillende orkester med dirigenten David Firman forrest. Sammen er The Bootleg Beatles og DR UnderholdningsOrkestret ganske enkelt lyden af en flok musikere, der i dén grad gør sig umage på basis af materiale fra andre musikere, der i sin tid i dén grad har gjort sig umage. Yeah, Yeah, Yeah! Ove Nørhave ove.noerhave@nordjyske.dk The Bootleg Beatles og DR UnderholdningsOrkestret Aalborg Kongres & Kultur Center Tirsdag aften