Kunst

Under samme himmel

Fire kunstnere har blandet hjerteblod i anledning af maleren Svend Engelunds 95 års fødselsdag. Resultatet kan ses i kunstbygningen i Vrå

- Horisont, horisont, horisont, horisont. Poul Winther peger rundt på fire malerier med en halvt udfoldet tommestok. Øjenbrynene er hævet i begejstring. Han har lige opdaget endnu en sammenhæng mellem hans egne og Svend Engelunds malerier. Med tommestokken laver han en løs opmåling af den høje himmel, der går igen på både hans egne sort/hvide og den gamle mesters malerier. - Man kan tydeligt se, at de er malet under den samme himmel. Iført en slidt, grøn striktrøje, opsmøgede cowboybukser og sorte jaco-sko går Poul Winther rundt i Vrås kunstbygning og dirigerer håndværkerne, der skal hænge malerier op til Svend Engelunds fødselsdagsudstilling. Den gamle nordjyske maler bliver 95 år gammel 4. april og dagen efter åbner udstillingen Luft - ild - jord - vand. De fire elementer er det tema, der binder de fire udstillende kunstnere sammen. Svend Engelund er berømt for sine landskabsmalerier, der egentlig burde hedde himmelmalerier, for det dem, der dominerer i hans billeder. Ilden er tændt Arne L. Hansens malerier fra B & Ws jernstøbberi og i Poul Winthers skulpturer og billeder stammer råmaterialerne ofte fra havet. Tilbage på landjorden er det næsten umuligt at undgå Kurt Tegtmeiers kæmpeskulpturer. De ligger og står i hele Nordjylland. Blandt andet i Hjørring og Aalborg. Nu er de fire kunstnere så samlet i Kunstbygningen i Vrå. Byen og specielt højskolen har været omdrejningspunktet i en stor del af fødselarens karriere. Det var her, han på opfordring af Vrå Højskoles forstander lavede den første Vrå-udstilling i 1942. Og det er her, at Engelundsamlingen har til stede i dag. Poul Winther er stolt af at være med til at fejre den gamle maler. - Altså Svend har betydet skidemeget for os alle sammen. Det var jo ham, der startede den her udstilling, slog ud med armene og sagde: Hvis jeg kan udstille her, så kan min venner også. Venskabet mellem de to nordjyder går langt tilbage. - Jeg kender Svend helt tilbage fra min debut. Han interesserede sig for mine billeder og så dem i København. Siden inviterede han mig med på Vrå-udstillingen, og i dag er han min personlige ven. Poul Winther går tilbage mod døren. Lige inden for i udstillingsbygningen byder det ældste Engelundmaleri velkommen. Det 67 år gamle billede forestiller et bakket landskab holdt i mørke farver. Resten af udstillingen er en blanding af Engelunds, Winthers og Arne L. Nielsens malerier og Kurt Tegtmeiers skulpturer. Tegtmeiers skulpturer er den røde tråd gennem Kunstbygningens to sale, fortæller udstillingsleder Pier Maria Andersen, mens hun viser rundt. - Skulpturerne her i den øverste sal er meget kantede og konstruerede. De passer godt til Arnes malerier, hvor ilden er næsten båndlagt. Hun peger på et stort maleri i røde, sorte, grå og hvide farver. På halvdelen af billederne motiverne hentet på B & W værftets metalstøberi. I den anden halvdel er inspirationen fundet på Skagen. Udstillingslederen snakker højt og hurtigt, for håndværkernes boren afbryder hende hvert andet øjeblik. Tre trin nede i den anden sal er det slut med den kantede geometri. På de hvide vægge i det højloftede udstillingslokale hænger en blanding af Poul Winthers sort-hvide billedfrise og Svend Engelunds landskaber, der er domineret af grønne, blå og gule farver. I midten af rummet står seks små metalskulpturer lavet af Kurt Tegtmeier. Poul Winther herser lidt med håndværkerne. Billeder og skulpturer skal placeres meget præcist i forhold til hinanden. Midt i rodet har han fundet et nyt sammenfald. På billedet i hjørnet har Winther malet en stor perforeret kugle, og Tegtmeiers skulptur, der står lige foran, ligner en afstøbning af maleriet. - Det har jeg først opdaget nu. Det er næsten som om, at jeg har lavet mit billede efter hans skulptur. Men jeg har altså lavet malet mine ting mindst ti år før Kurt begyndte på sine skulpturer. Så jeg ved ikke hvordan, det er sket. Nu er malerierne ved at være på plads. - Jeg har taget mange af mine mørke ting med for at få det til at hænge sammen. Da jeg talte med Svend om, og at det kunne være sjovt at blande vores ting aftalte vi, at det ikke bare skulle være en væg med mine ting og en væg med Svends. Og når mine sort/hvide hænger her ved siden af Svends farverige malerier, så er det næsten som om de indrammer dem, forklarer han tilfreds. Han retter på de stålindfattede briller og får øje på Svend Engelunds sidste billede. Den gamle maler lagde penslerne fra sig i 1997, da hans øjne blev for dårlige til at se. Hans sidste billede er en opstilling på et bord i grønne, gule og blå farver. I bunden af billedet er der to røde klatter. - Det er et utrolig flot punktum at sætte for et langt livsværk. Det er jo lige så friskt, som hvis en helt ung havde lavet det, siger Poul Winther og folder tommestokken sammen. "Luft - ild - jord -vand", Kunstbygningen i Vrå, 5. april - 1. juni 2003.