Underskud på en halv milliard i Maersk Air

Tør ikke love overskud i 2005

KØBENHAVN:Maersk Air er på vej op af hængedyndet. Men der er stadig lang vej, før det A.P. Møller-ejede flyselskab er en overskudsforretning. Passagertallet vokser, og det samme gør rutenettet, men store afskrivninger på flyflåde og de store brændstofudgifter betød, at Maersk Air måtte indkassere et underskud på 499 millioner kroner efter skat i 2004. Det er godt nok en forbedring på 123 millioner kroner i forhold til året før, men alligevel ikke et resultat, man normalt samler på i A.P. Møller-koncernen. - Det er naturligvis ikke tilfredsstillende. Vi har brudt nedgangen, men det er først acceptabelt, når vi kommer over nul, erkender Maersk Airs administrerende direktør, Finn Øelund. Det er ikke mere end et par dage siden, at direktørkollegaen på Lindø-værftet efter et tilsvarende dårligt resultat fik et vink med en vognstang om at gøre noget ved det, hvis værftet ikke skal lukke. Finn Øelund er udmærket klar over, at der også er grænser for, hvor længe koncernledelsen vil acceptere et underskudsgivende Maersk Air. - Alle A.P. Møller-selskaber, der giver underskud, er udsat for et pres. Og uden overskud er vi alle i farezonen. Vi skal præstere overskud, siger Finn Øelund. I modsætning til administrerende direktør hos konkurrenten SAS, Jørgen Lindegaard, tør Finn Øelund dog ikke love et overskud allerede i år. - Det eneste jeg kan sige med sikkerhed er, at resultatet bliver meget bedre i 2005, men det er svært at forudse dollarkursens udvikling, som påvirker vores resultat meget, og udviklingen på brændstofprisen, der har været dyr for os i 2004, siger Finn Øelund. /ritzau/