EMNER

Ungdomsskole samler integrationslystne piger

AALBORG:- Nej, jeg tør s'gu ikke mer' mand. Fuck mand. Nej, Jesper, jeg vil ned. En halv snes nydanske piger er samlet i Aalborg Ungdomsskoles klatrekælder på Vesterkærets Skole på Skydebanevej. En af dem er hurtigt kravlet op ad en klatrevæg, men har gjort den fejl at kigge ned. - Tag det roligt. Du dør ikke, prøver veninderne at berolige. Og folkeskolelærer Leyla Metin råber, at hun nok skal klatre op bagefter. - Og jeg har højdeskræk, sætter læreren trumf på. Normalt er det svært for Aalborg Ungdomsskole at tiltrække nydanske piger. Men i år er det lykkedes for ungdomsskolens afdeling nord at samle en snes. Det overordnede mål er integration, og det er der virkelig brug for, synes flere af pigerne. Blandt andre Negin Mohammadzadeh, der er iraner, men født i Danmark. Ønsker indflydelse - Jeg har altid ønsket at have indflydelse på integration. Jeg håber, at der kommer mere oplysning til folk - både tosprogede og danskere. Det er det, der mangler. Folk ved ikke noget om hinandens kultur. De mangler også interesse for at få noget at vide. Negin Mohammadzadeh er en af fire piger, som Aalborg Ungdomsskoles afdeling nord har bedt om at være ambassadører for et pilotprojekt for integration. Pigerne er blevet opfordret til at tage deres veninder med i ungdomsskolen, og nu er holdet oppe på en snes stykker fra så forskellige lande som Chile, Bosnien, Irak, Iran, Somalia, Vietnam, Tyrkiet og Afghanistan. Mere integration - Der skal være mere fokus på integration, synes også bosniske Lena Kresojevic, der kom til Danmark som femårig. Hun går i samme 3. g på Katedralskolen som Negin Mohammadzadeh, og var straks med på at deltage i integrationsprojektet. - Jeg er selv godt integreret, men vil gerne hjælpe andre til at komme ud og møde andre mennesker - også danske piger. Og så er det spændende, at vi er så mange forskellige kulturer, synes Lena Kresojevic. - Du falder ingen steder, råber lærer Jesper Dyrby nu op til pigen på klatrevæggen. Men hun vil ned, og omsluttes straks af en flok omsorgsfulde piger, mens nye piger prøver kræfter med klatrevæggen. Muslimsk lærer De har alle i en eller anden grad rødder i andre nationaliteter. Også projektmedarbejder og folkeskolelærer Layla Metin, der har tyrkiske forældre og er muslim, men er født i Danmark. - Det er en hjælp i forhold til projektet. Jeg ved, hvordan pigernes forældre tænker, og de har bakket meget op om projektet. Jeg har fortalt dem, at jeg er muslim, og det er en tryg ramme for dem, tror jeg. Integrationsministeriet har givet 62.500 kroner til projektet, og på sigt er det meningen, at der skal sluses danske piger ind på holdet. - Vi vil skabe et demokratisk frirum, hvor piger kan mødes og snakke om hverdagsproblemer, lektier og den slags, fortæller projektets leder, Camilla Lindum. Det er anden gang, at pigerne mødes i ungdomsskolens regi, og trods de lidt overvældende oplevelser på klatrevæggen, er pigerne indstillet på at møde op næste gang også. Som Negin Mohammadzadeh udtrykker det: Jeg får meget ud af at komme her, fordi vi er så forskellige. Vi ser tingene på forskellige måder.