- Ungdomsskoler giver realistiske karakterer

Karaktergennemsnit giver ikke et reelt billede af en skole kvalitet, siger forstander

HØRBY/SÆBY:Kommunens to ungdomsskoler ligger helt i bunden, når man sammenligner eksamensgennemsnittet fra skolernes 9. klasser. Men denne kendsgerning kan man ikke bruge til ret meget. I hvert fald ikke hvis man spørger forstander Mogens Vestergaard Pedersen, Hørby Ungdomsskole. - Jeg tror helt ærligt, at det er tilfældigt. Karaktergennemsnittet på vores skole er 0,4 lavere i år end i fjor. Det er ikke udtryk for, at skolen er blevet dårligere. Elevsammensætningen er anderledes, og masser af andre forhold kan spille ind, siger Mogens Vestergaard Pedersen. Mere realistisk Han betegner det derimod ikke som tilfældigt, at kommunens to ungdomsskoler ligger i bunden. - I folkeskolen kender lærere og elever typisk hinanden gennem mange år. Læreren ved for eksempel, at Peter er god nok til et 9-tal i engelsk. Og så får han et 9-tal, selvom hans præstationen måske ikke har været til det i en periode. Jeg tror, at der er vane-tænkning i karaktergivningen i et vist omfang. Men det er bare min lommefilosofi, siger forstanden og fortsætter: - På ungdomsskolen kender vi ikke de unge, når de kommer på skolen. Vores karakterer afspejler derfor nøje deres præstationer og er nok mere realistiske. Når folkeskoleelever starter i gymnasiet falder deres karakterer ofte markant i starten. Det samme er ikke tilfældet med vores elever. Det tyder på, at karaktergivningen i folke- og ungdomsskole er forskellig. Mogens Vestergaard Pedersen ser intet problem i, at politikerne gerne vil måle skolernes kvalitet. Han mener bare ikke, at sammenligning af karakterer er måden at gøre det på. Lektiehjælp - En karakter-statistik fortæller ikke ret meget om en skole, netop fordi den er så tilfældig. Jeg tror, at eleverne får en god undervisning på snart sagt alle skoler. Men der kan være sociale og kulturelle forskelle, der måske er mere interessante, men som samtidig er umulige at måle, siger Mogens Vestergaard Pedersen. Han understreger, at man på Hørby Ungdomsskole er meget opmærksomme på elevernes faglige dygtiggørelse. Den boglige undervisning har høj prioritet, og skolen har både lektiehjælp og lektiecafé. Men også det sociale, kreative liv vægtes højt. For eksempel laver Hørby Ungdomsskole hvert år en meget flot musical, der bliver rost viden om. Hørby Ungdomsskole indtager en lidet flatterende 1286. plads blandt landets skoler, hvis man ser på karaktergennemsnittet. Værre ser det ud for Stidsholt Ungdomsskole, der er nummer 1.427 blandt landets 1.489 skoler. Kun 62 skoler herhjemme er altså "dårligere". NORDJYSKE ville gerne have haft en kommentar fra skolens ledelse, men det lykkedes fredag ikke at få forbindelse til skolen telefonisk.