Unge designere laver ny logo til museum

Studerende fra Designskolen i Kolding kom med idéer

Museer 1. december 2002 07:00

HJØRRING: En flok studerende på 13 unge mænd og kvinder fra Designskolen Kolding tog forleden turen fra Kolding til det kommende kunstmuseum i Bechs Klædefabrik. De var alle deltagere i en konkurrence om at relancere Vendsyssel Kunstmuseum rent visuelt. En gruppe på syv løb med førstepræmien på 17.000 kr. Vindergruppen har udarbejdet et gennemtænkt projekt, som har interaktion, dynamik, viden og nytænkning som nogle af kodeordene. Det er svært at vise præcist, hvordan museets nye logo ser ud, for det er meningen, at det skal skifte hele tiden. Det er nemlig museets besøgende selv, der optages, og deres billede omdannet til et digitalt spor i prikker, som indgår i logoet. Samtidigt er forbogstaverne V, K og M med i logoet i stiliseret form - omdannet til pile, der symboliserer bevægelsen, dynamikken. - Vi vil gerne have folk ind på museet. Det sker blandt andet med nogle citatplakater, hvor vi skriver et eller andet overraskende om en kunstner, forklarer en af de studerende, Kathrine Højris Nielsen. De syv studerende kommer fra tre forskellige linier på Designskolen, nemlig interaktive medier, grafisk design og illustration. - Det har været en rigtig god blanding. Vi var meget enige om konceptet lige fra starten. Så blev vi lidt uenige, men så fandt vi ud af det igen, siger Kathrine Højris Nielsen. De studerende går på tredje studieår. De har arbejdet med projektet siden sommerferien. De blev indledt med tre uger på studiet, hvor de arbejdede intenst med idéen. Her havde de studerende tre gange besøg af amtsmuseumskonsulent Thomas Østergård, Nordjyllands Amt, som har formidlet samarbejdet mellem Vendsyssel Kunstmuseum og skolen. - Jeg har introduceret museumsbegrebet for de studerende. Jeg vil gerne fortælle dem om museerne, som for de unge nok er det mest rummelige medie, vi har. Der er alle muligheder, og det tænder virkelig de unge, siger Thomas Østergård. Omvendt har museerne meget brug for de unges input, når de skal forny sig, mener museumskonsulenten. Nu skal Vendsyssel Kunstmuseums bestyrelse til at forhandle med de syv vindere om anvendelsen af logo og øvrige idéer. Omkring 60 studerende deltog i konkurrencen, der også havde deltagelse af professionelle firmaer.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...