Unge er langt bedre end deres rygte

Generelt langt fra Popstar-kulturen

KØBENHAVN:Børn er langt bedre end deres rygte, og de er langt fra myten om den selvoptagede ungdom. Tværtimod ønsker de fællesskab, familie, uddannelse og et fast job. Det er den overraskende konklusion på en ny undersøgelse fra Børnerådet og Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF). - I virkeligheden er det overraskende, at vores resultat er overraskende. Børn er generelt fornuftige, velovervejede og gør sig mange tanker om livet, siger ph.d. stipendiat Jens Bruun, Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), der sammen med lektor Jens Johansen, DPU, har stået for undersøgelsen. De unge forholder sig i høj grad til samfundsforhold og er interesseret i at løse samfundsmæssige problemer, viser undersøgelsen. Børnerådet, DUF og DPU har spurgt 823 13-14-årige om en række politiske emner. Hovedparten af de unge mener, at samarbejde og enighed mellem mennesker er langt vigtigere end frihed for den enkelte til selv at bestemme. Et godt sikkerhedsnet og opretholdelse af ro og orden er de vigtigste mål i samfundet. - De unge gør for alvor op med den "popstar-kultur" de ellers ofte bliver forbundet med. De interesserer sig for pop og popkultur, men deres ønske er ikke at blive berømte, rige eller at have mere fritid. Deres personlige mål er at stifte familie og få en god uddannelse. Derudover er de meget optaget af, at der bliver taget vare på de svage i samfundet. I virkeligheden tror de på grundlæggende, basale værdier, og de er meget socialt bevidste, siger Jens Bruun. Undersøgelsen viser, at kun én ud af fire oplever sig selv som interesseret i politik. Til gengæld er to ud af fire interesseret i samfundsproblemer, og hvordan man skal løse dem. Tre ud af fem mener, at der er alvorlige problemer i samfundet, og fire ud af fem har dannet sig en mening om, hvad de ville stemme, hvis de kunne stemme ved et folketingsvalg. Børnene er lige optaget af lokale, nationale og globale problemstillinger. Formanden for Børnerådet, Klaus Wilmann, er meget opløftet over rapporten. - Undersøgelsen giver et yderst nuanceret billede af de unge teenagere. Jeg synes, at undersøgelsen punkterer myten om, at unge er selvoptagede forbrugere uden sans for andre, og det lover godt for fremtiden, siger Klaus Wilmann. /ritzau/