Unge lokkes i sms-fælder

Kostbar fornøjelse at modtage sms'er med horoskoper, konkurrencer og vitser

Virksomhedsøkonomi 9. februar 2003 07:00

BRØNDERSLEV: Horoskoper, konkurrencer eller vitser sendt som sms'er til børn og unges mobiltelefoner koster op til ti kr. pr. styk, og mange af dem tikker ind på telefonen hver dag. Beskederne er næsten umulige at slippe ud af, når man først har meldt sig til. Nogle sms-udbydere oplyser slet ikke, hvordan man melder sig ud. Hos andre kan man kun finde oplysningerne på en internetadresse - hvis man da kender adressen. - Ulovligt, mener jurist og chefkonsulent i Forbrugerinformationen, Mette Reissmann. - Man skal have besked om, hvordan man melder sig fra - enten i et brev eller i en e-mail. Men det ville også være en stor hjælp for forbrugeren, hvis de rette oplysninger bliver givet i sms'en. Hun pointerer, at det faktisk ikke er tilladt for personer under 18 år at indgå økonomisk bindende aftaler, og derfor er sådanne aftaler ugyldige. Rette kode stopper Man finder reklamer for sms-tjenester på tv, i aviser og blade, eller på nettet, hvor alle de store internetportaler har en mobilsjov-afdeling. Man sender en besked med en kode til det 4-cifrede nummer, der er opgivet i annoncen. Derefter modtager man en sms med det, man har bestilt. Hvis det er et logo eller en ringetone til mobilen, modtager man kun en besked, hvorimod vittigheder, konkurrencer og horoskoper nogle gange er abonnementer, der kommer en gang om dagen eller en gang hver uge. Kun den rette kode kan stoppe abonnementet. Pengene opkræves over telefonregningen. Unge føler sig snydt De unge, i 6. til 8. klasse på Hedegårdsskolen i Brønderslev, som har talt med NORDJYSKE Stifstidende, har følt sig gevaldigt snydt af sms-tjenesterne. Trine Hansen, 8.B var den eneste, der havde bestilt et horoskop-abbonement af de forespurgte, hun havde givet fire kr. pr. besked i syv dage. Hun sendte bare en kode, som blev oplyst i reklamen, til et 4-cifret nummer, og så modtog hun sit helt "personlige" horoskop. Hun troede egentligt ikke på det - det var bare for sjov. Hun havde ingen problemer med at melde fra, koden til afmelding var blevet oplyst i reklamen. Christian Poulsen, 6.A. havde bestilt vittigheder til at blive sendt til sin mobil. Han kunne uden problemer afmelde sit abonnement. Mange havde prøvet at bestille et hit som ringetone (f.eks. soundtracket fra James Bond) og så modtage noget, som ikke lød som det skulle. Selv om den ikke lyder rigtigt, og man ikke gemmer den, skal man betale for ringetonen. Det havde blandt andre Christina Pedersen 6.A og Julie Wennike, 8.B, oplevet. Mange gange. Enten lød den forkert, måske sagde den bare "BIP" og slut eller så modtog de den aldrig. Ud igen Hvis man bliver oversvømmet med sms'er, som man ikke kan slippe ud af, skal man henvende sig til sit teleselskab. Hvis ens eget teleselskab ikke vil hjælpe, kan TDC mobilkundeservice oplyse, hvilket firma der står bag sms'erne. Her kan man få besked om, hvordan man afmelder sms'erne. De fleste teleselskaber tilbyder at spærre for al trafik fra og til de 4-cifrede numre. Man skal som forælder så vide, at man så også lukker for alt det sjove med logoer og ringetoner. Saldomax duer ikke Sms'er til en ti'er stykket smutter uden om saldokontrollen i TDC. Selv om de dyre beskeder sætter saldokontrollen i gang og spærrer for telefonen, tikker sms'erne stadig ind på telefonregningen. Trods saldomax-aftalen skal kunden stadig betale, mener TDC - indtil videre. Imens arbejder teleselskabet på en teknisk løsning, der skal opfange de uønskede sms'er. En TDC-kunde troede, at hun havde sikret sin datter mod overforbrug på telefonen ved at have en saldokontrol, så der max kunne sendes sms'er for 25 kr. hver måned. Telefonen gik død midt på måneden og kunne ikke hverken ringes eller sendes beskeder fra. Da telefonregningen kom, udgjorde særtjenester 150 kr. på regningen. Datteren på 11 år havde meldt sig til en vitsservice, som hun havde hørt om fra en veninde. Hun troede kun at det kostede fem kr. at melde sig til, men prisen var 10 kr. pr. besked, og der kom én hver dag. Og det blev der ved med, efter at saldomaxen spærrede telefonen. Telefonen spærres nemlig kun for udgående opkald, og sms'erne blev ved med at komme ind på telefonen, fordi de ikke blev meldt fra. Det kunne hverken mor eller datter finde ud af, for beskederne indeholdt ikke nogen instruktioner i, hvordan man meldte sig fra. Nu undtager TDC indholdstakserede sms'er fra deres saldomax på TDC's hjemmeside, men den holder ikke ifølge IT- og Telestyrelsen. - For det første skal saldokontrollen opfange sms-beskederne, så telefonen bliver spærret, når regningen bliver for stor. Men hvis der kører en sms-tjeneste, der stadig skal betales, bør teleudbyderen enten melde den fra eller i det mindste kontakte kunden, så vedkommende er opmærksom på, at tjenesten skal meldes fra. Mange har jo netop saldokontrol, fordi det er deres børn, der bruger telefonen, og så kan de ikke vide, hvad børnene har meldt sig til, siger Jette Plenge Jakobsen, kontorchef i brugerkontoret hos IT- og Telestyrelsen. For de lidt større Næsten alle i 6.A havde en mobil undtagen et par stykker, og langt størsteparten har en Nokia-telefon. Det er derfor ikke mærkeligt, at de fleste tjenester er bergnet til Nokia-telefoner (dog er der undtagelse med de helt nye modeller af andre mærker). Mobiltelefonen er gået fra at være en nyttegenstand til at være et stykke legetøj. Man kan spille spil på den, sende små tegninger til hinanden, små korte beskeder, lave den helt personlig med forskellige covers og logoer, hente vittigheder, få den til at spille sit yndlingsmusiknummer, når den ringer og en million andre ting. Det er klart, at det er de unge og ikke de lidt ældre brugere, der falder i fælder som f.eks. horoskoper og konkurrencer.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...