Unge tager vigtig debat om misbrug

Eleverne på Hjørring Ny 10. er blevet mere bevidste om, hvad et misbrug kan betyde for deres fremtid.

Julie Greve Bentsen,
Tuan Hung Vo Tran synes, det kan være nemt at ryge med på vognen, når han er sammen med vennerne.
Stofmisbrug 6. oktober 2008 06:00

- Mine venner der har prøvet det siger, at det er sjovt. Men jeg kunne aldrig selv finde på at tage stoffer. Josephine Hammerholt Jensens holdning er helt klar. Den 15-årige pige fra Hjørring Ny 10. bruger en stor del af sin fritid som aktiv sportsudøver. Begge hendes forældre er læger, så skrækhistorier og advarsler om stoffernes uheldige virkninger, har hun hørt rigtig mange af. Men selvom Josephine tager stor afstand fra narkotika, ved hun alligevel godt, hvem hun skal gå til, hvis hun skulle få lyst til at prøve. - Folk ved jo godt, hvem der har det. Ellers kender man selv nogen, der har det. Hash er meget udbredt her i Hjørring, Siger Josephine Hammerholt Jensen. Gennem de sidste uger har hele Hjørring Ny 10. arbejdet med temaet misbrug i samfundsfagstimerne. Og i uge 40, som er national misbrugsuge, er tre aftener blevet brugt i selskab med to tidligere misbrugere og en læge, som har delt ud af viden og erfaringer. Torsdag eftermiddag forbereder eleverne sig på aftenens møde med lokale og nationale politikere, som om aftenen skal diskutere misbrugspolitik på Vendelbohus. Eleverne snakker blandt andet om, hvorfor alderen for køb af cigaretter er blevet sat op, når den ikke er på alkohol. Og det afføder en del kommentarer. - Det er fedt, at man først kan købe cigaretter, når man er 18, siger en pige. - Så kan rygerne bare lære det, tilføjer hun. - Jeg synes, det er fint nok, at man kan købe alkohol, når man er 16 år. Med alkohol skader man jo kun sig selv, siger en anden. Og så kører diskussionen ellers der ud af. Hjørring Ny 10. håber netop på, at dialogen omkring misbrug, vil ruste eleverne til at kunne sige fra. - Vi vil optimere deres handlemuligheder. Jo bedre viden og redskaber de har, jo bedre ved de, hvordan de skal forholde sig i en given situation, siger samfundsfagslærer Torsten Ussing. Eleverne har blandt andet fået til opgave at lave et rollespil i små grupper over temaet unge og misbrug. I rollerne så man for eksempel den udadvendte, den aggressive, den mistænksomme og den usikre person. Og at omsætte ord og tanker til handling, var noget der fangede elevernes interesse. - Jeg synes det sidder bedre fast, når man også får lov til at lave noget praktisk, siger Josephine Hammerholt Jensen. Og selvom der også skal en masse fakta på bordet i undervisningen, så er Torsten Ussing ikke i tvivl om, hvad der virkelig fanger elevernes interesse. - Når der er nogen, der fortæller personlige historier, kan man høre en knappenål falde til jorden. Så bliver det pludselig vedkommende, fordi vi interesserer os for hinanden, Siger Torsten Ussing. - Vi vil gerne rykke dem nogle små skridt, og derfor går vi ind og rører ved deres egen tilværelse. For de unge skal netop gøres til eksperter på deres eget liv.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...