Nørresundby

Unge tog det store, svære spring

Unge med særlige behov fik styrket selvtilliden gennem grænseoverskridende oplevelse.

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

... stirrer koncentreret ned på jorden 15 meter nede ...

- Jeg oplevede panikangst. Jeg ryster stadig. Og jeg græd meget, da jeg var kommet ned. Men jeg er glad for, at jeg gjorde det. Sådan lød det fra Janni Altmann, da hun forleden fik en ægte, grænseoverskridende oplevelse. Hun tog springet ud fra et tårn på Flyvestation Aalborg, som indgår i træningen hos Jægerkorpset - og har ry for at kunne få selv granvoksne soldater til at bryde sammen i gråd. Janni Altmann gå på Voksenskolen for Undervisning og Kommunikation under Aalborg Kommune. Skolen tilbyder blandt andet en ungdomsuddannelse, der er tilrettelagt for unge med autisme, ADHD eller som i Janni Altmanns tilfælde stille unge - normaltbegavede unge, som af en eller anden grund har svært ved at begå sig socialt. - Vi har nok ikke så megen selvtillid. Vi tør ikke så meget, men det hjælper at tænke på, at vi klarede det her, siger Janni Altmann. Hun smiler, men ryster også på hænderne. Tør mere i det daglige For May-Britt Lindstrøm, der er en af voksenskolens unge med en ADHD-diagnose, var det anden gang, hun tog springet fra 15 meters højde. I øvrigt med to meters frit fald, inden springeren bremses af bæreselen og suser videre ad en wire. - Jeg kan lære, at jeg godt kan presse mig selv ud i situationer, jeg måske ikke altid har lyst til. Det hjælper mig at blive udfordret både fysisk og psykisk, så jeg tør at gøre mere i det daglige, siger May-Britt Lindstrøm. Hun er netop inde på det, skolens forstander Jan Arnbjørn betegner som formålet med denne store selvtillidsprøve. - Hvis eleverne tror, at de ikke tør springe og så gør det alligevel, hvad tør de så også? Bare sådan noget som at tage bussen alene kan være svært for nogle af dem. Men så kan lærerne og pædagogerne jo henvise til "dengang, du sprang ud fra tårnet". Vi har prøvet det en gang før, og vi mærker efterfølgende, at det virkelig flytter nogle grænser, siger Jan Arnbjørn. Vigtigt at sige fra For en enkelt af eleverne gik grænsen ved platformen, hvorfra det svære spring skulle tages. - Men det var ikke noget nederlag. Vi skal jo heller ikke have dem til at bryde sammen. Det er også vigtigt at lære at sige fra, så det er en succesoplevelse at finde ud af, hvor grænsen går for den enkelte, siger lærer Mads Langhave. Han og det øvrige personale på skolen har fået meget at arbejde videre med. Især, når en elev igen bliver udfordret i forbindelse med uddannelse eller privat. - Så kan vi henvise til dengang, eleven sprang ud fra tårnet. Det var en sejr, og vi kan tale om de tanker, der fór gennem hovedet, og spørge: "Hvordan kom du alligevel igennem det?", siger Mads Langhave. Dertil kommer det sammenhold, det giver at være fælles om så grænseoverskridende en oplevelse, som med garanti bliver det store samtaleemne i lang tid på voksenskolen i Nørresundby.