Militær

Ungt firma ser dybt i tanken

På fire år har API Marine i Aalborg skabt 19 arbejdspladser med et miks af russisk teknologi og dansk kvalitetsarbejde

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Universitetet i St. Petersborg har gennem mange år forsket i akustik. Den knowhow er det bærende element i API Marines sensorer.

Der hersker travlhed i mere end en forstand hos API Marine på Troensevej i Aalborg Øst. Håndværkerne fra byggefirmaet Lund & Staun har travlt med at udvide bygningskomplekset til dobbelt størrelse, og firmaet selv er i kraftig vækst på markedet for kontrolsystemer til alle tænkelige tankanlæg, men primært indenfor tankskibssektoren. Fra en beskeden begyndelse for fire år siden fordoblede firmaet sidste år sin omsætning til 27 millioner kroner, og de 19 ansatte på afdelingen i Aalborg fylder efterhånden så godt i den eksisterende bygning, at det har været nødvendigt at investere i en ny. Og hvert eneste år har der været positive tal på bundlinjen. Det er en særlig mikstur af russisk teknologi og dansk kvalitetsarbejde indenfor stålkomponenter og elektroniske kredsløb samt godt købmandsskab, der har banet vejen for væksten i gazelle-tempo. - Vores teknologi er banebrydende forstået på den måde, at det er en helt ny måde at løse opgaven med at kontrollere indholdet i tankene på, siger administrerende direktør Sven Egelund Rasmussen. I stedet for en mekanisk kontrol af mængde, temperaturer og gasser i diverse tanke bygger API Marines sensorer på stor russisk viden om akustik, hvilket dels gør udstyret meget præcis, dels i stand til at operere inden for et meget stort temperaturinterval. API står i øvrigt for Acoustic Precise Instruments. Ikke bare en ny version - Vores sensorer er ikke bare en ny version af det, der findes i forvejen, siger Sven Egelund Rasmussen. Og det er tankskibsmarkedet i stigende omfang ved at anerkende. API Marine har således et tæt samarbejde med rederiet Lauritzen-Kosan, hvor firmaet skal levere tankkontrolanlæg til en serie på 14 LPG (gas) skibe bygget i Korea. Seriens første skib - Isabella Kosan - er af Lloyds i London blevet kåret til "Ship of the Year" 2008. Desuden har firmaet indgået en teknisk aftale med et kinesisk værft, der indebærer, at API-teknologi benyttes i nye skibe til OW Bunker i Aalborg. Selv om Aalborg-virksomheden tilbyder en unik løsning, må Sven Rasmussen erkende, at konkurrencen er hård. - Store koncerner tilbyder komplette systemer med alt fra tankkontrol over pumper til ventiler. Vi forsøger at matche disse firmaer ved at finde alliancepartnere. Således har vi netop indledt samarbejde med en leverandør af ventiler i Singapore, forklarer han. Samtidig har firmaet trods sin status som ny på markedet en fordel ved at være nordjysk. - De mange virksomheder, der har udviklet sig på grundlag af de i dag lukkede værfter, gør, at Aalborg og Nordjylland i øvrigt er kendt i værtsindustrien i lande som Korea og Kina, og samtidig har der i området traditionelt været mange mennesker, der er vant til at arbejde internationalt. Det sidste er også en kæmpefordel for os, fastslår han. Marked med høj vækstrate Endelig er firmaets vækst båret af markeder med meget positive takter. - Olie- og gasmarkedet samt værftsindustrien har aldrig været mere boomende, siger Sven Egelund Rasmussen, der kan pege på verdens største olieland Rusland som en meget stor kunde for API Marines. I forhold til netop dét marked har firmaet stor gavn ved at være delvist russisk ejet samt have en søsterafdeling med 35 ansatte i St. Petersborg. Denne afdeling ledes af firmaets anden stifter, Alexander Demchenko, der også er formand for API Marine. Forskning i Aalborg Udviklingen af nye sensorer fandt indledningsvist sted i St. Petersborg, men med de nye faciliteter, som giver plads til laboratorium- test- og produktionsudstyr, er det hensigten, at den aktivitet i højere grad skal foregå i Aalborg. - Vi har ansat to civilingeniører fra Aalborg Universitet, og vi vil bruge den kontakt, de har med universitetsmiljøet for at se, om der er nogle samarbejdsmuligheder, siger han. Samtidig vil der ske yderligere ansættelser, blandt andet af ingeniører. - Vi får en kantine med plads til 35 medarbejdere. Så må vi se, hvor længe det rækker. Udover egen produktion bygger produktionen på underleverandører, ikke mindst metalforarbejdningsvirksomheden KB Metal i Sæby, som Aalborg-virksomheden tidligt i forløbet indledte et strategisk samarbejde med. - Med KB Metal er kvalitet og fleksibilitet i top og leveringstid i bund. Det er sådanne dyder, der sammen med højt teknologiindhold gør, at industriproduktion i Danmark fortsat har en fremtid, siger han.