Unimog'en er lunefuld

Militær lastbil er ikke for uerfarne, understreger kendere af køretøjet

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Unimog 416 blev udfaset fra militæret for nogle år siden, blandt andet fordi modellen ikke var udstyret med sikkerhedsseler.

Den tragiske ulykke, der lørdag kostede tre drenge fra Hadsund livet og kvæstede en fjerde meget alvorligt, har chokeret andre ejere af det populære militærkøretøj, Unimog'en. - Det er frygteligt, at de fire drenge kunne slippe af sted med at køre en Unimog helt alene, siger Tommy Brandt, der er formand for Dansk Unimog Klub med 125 medlemmer. Det køretøj, drengene forulykkede med, er af typen Unimog 416, den mest udbredte model blandt private. Man skønner, at der er cirka 200 af den type køretøjer i privat eje. Omstændighederne ved dødsulykken lørdag er endnu ikke klarlagt, men da der højst kan sidde to personer på førersædet tyder meget på, at to eller måske tre af drengene befandt sig på lastbilens lad. Unimog'en betegnes af kendere som et livligt og derfor også lidt lunefuldt køretøj, og bestemt ikke for uerfarne. Unimog 416 blev udfaset fra militæret for nogle år siden, blandt andet fordi modellen ikke var udstyret med sikkerhedsseler. Køretøjet vejer næsten fire ton, og man skal have lastbilkørekort for at føre bilen på offentlig vej. Men på privat område gælder færdselsloven ikke, og derfor kan også børn og unge uden kørekort helt lovligt køre Unimog'en på et lukket markområde, hvor andre trafikanter ikke har adgang. - Men uanset, hvad loven giver mulighed for, så har jeg aldrig tidligere hørt om børn, der kørte et så stort og tungt køretøj, siger Tommy Brandt. Falckredder Martin Nielsen fra Skælskør har selv to Unimog-lastbiler og har været instruktør i brugen af Unimog 416, som Falck indtil for kort tid siden benyttede som bjærgningskøretøj. - Det er dybt tragisk og slet ikke til at forstå, at det kan gå så galt, siger Martin Nielsen, og tilskriver ulykken drengenes alder og manglende erfaring med køretøjet. Unimog'en er bygget af Mercedes-Benz og har samme undervogn som Mercedes traktorer. Det betyder, at Unimog'en har en usædvanlig god affjedring i forhold til andre lastbiler. - Det gør den helt unik som terrængående køretøj ved lave hastigheder - men kører man stærkt, måske 60-70 km/t, så kan den gode affjedring omvendt betyde, at køretøjet er mere udsat for at vælte, siger Martin Nielsen. På trods af sin størrelse er Unimog'en ikke et tungt køretøj at styre - den har servostyring og luftforstærkede bremser, så man skal ikke træde ret hårdt for at bremse. Alligevel understreger Tommy Brandt fra Dansk Unimog Klub, at køretøjet bestemt ikke bør føres af børn eller andre uden erfaring med bilens specielle egenskaber - Dels risikerer de at køre hinanden ned, dels er den så terrængående, at den ikke stopper for noget og det gør den svær at styre.