USA

USA er et svært marked

KØBENHAVN:USA er et vanskeligt marked at få fodfæste på for især små og mellemstore virksomheder. Eksportrådgiver og afdelingschef i Danmarks Eksportråd Freddy Svane siger, at konkurrencen er stor og omfattende. - Hvis man ikke har det rigtige produkt og de rigtige kanaler, kan man ofte løbe ind i problemer med at få adgang til markedet, siger Freddy Svane. Samtidig er det et vigtigt marked for danske virksomheder, og derfor har Danmarks Eksportråd og Dansk Industri løbende aktiviteter i gang for at promovere danske produkter. Men der er ikke taget særlige initiativer i forbindelse med præsident George W. Bushs besøg i Danmark. Alligevel vil præsident Bushs besøg sætte spot på Danmark i amerikanske medier, og ifølge direktør i Dansk Industri Jørgen K. Hansen vende amerikansk erhvervslivs opmærksomhed mod Danmark. - Hver gang, der sker større begivenheder, hvor Danmark kommer i fokus på en positiv måde, oplever vi, at Danmark bliver highlightet, og at kendskabet til landet bliver større. Bush-besøget er dog kommet hurtigt i stand, og vi har ikke specielle aktiviteter i den anledning. I forhold til USA kører de løbende over hele året - og det uanset om Bush besøger Danmark eller ej, siger Jørgen K. Hansen. Han ser også USA som et vanskeligt og meget konkurrencebetonet marked, der kan være svært at komme ind på. Ud over Dansk Industri har Danmarks Eksportråd lagt sig i selen for at hjælpe danske virksomheder over de vanskeligste hurdler, og det sker blandt andet fra et handelskontor i Atlanta. - Her hjælper vi nye små og mellemstore virksomheder, der ikke har erfaring med USA-markedet, med at starte op. Det er en samlet indsats fra hjælp til kontorer og til rådgivning, og erfaringen viser, at indsatsen har halveret den tid, det ellers ville tage for en ny virksomhed at komme ind på det amerikanske marked, siger afdelingschef i Danmarks Eksportråd Freddy Svane. Det er typisk for virksomheder med forarbejdede varer, design, medicinsk udstyr og it, at der gøres en betydelig indsats for at hjælpe danske produkter til at få foden indenfor på det lukrative marked med omkring 300 millioner forbrugere. De store virksomheder skal nok klare sig, og at de er rigtig gode til det er en medvirkende årsag til, at Danmark har overskud på samhandlen med USA. Sidste år var overskuddet på 12,6 milliarder kroner. Dansk eksport til USA er bredt sammensat og består af næsten alt lige fra kød, maskiner, møbler til olie og vindmøller. Men medicin og farmaceutiske produkter stikker ud som den største og mest voksende eksportvare gennem de seneste fem år. Der blev sidste år solgt medicin og farmaceutiske produkter for 5,2 milliarder kroner, og dermed aftager det amerikanske marked 15 procent af den samlede danske medicineksport. Det er især insulin fra Novo Nordisk og antidepressiv medicin fra Lundbeck, der sendes over Atlanten. Medicin-industrien kan som den eneste præstere mere end en fordobling i afsætningen til USA selv om dollarkursen de senere år har været svag og gjort danske varer dyrere i USA. Det samlede danske varesalg udgjorde i 2004 26,3 milliarder kroner, omvendt købte Danmark varer i USA for 13,6 milliarder kroner. /ritzau/