EMNER

Usain Bolt - den ukronede konge af OL

Jamaicaneren er et fænomen - også på de interaktive medier som Twitter og Facebook

7
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Jamaica's Usain Bolt (in yellow) starts in his men's 100m round 1 heat at the London 2012 Olympic Games at the Olympic Stadium August 4, 2012. REUTERS/Pawel Kopczynski (BRITAIN - Tags: OLYMPICS SPORT ATHLETICS)

LONDON:Fænomenet, som får de andre atleter til at føle sig som små skolepiger, mingler med de kendte og tager sine fans i hånden og lukker dem helt indenfor. Usain Bolt har bevæget sig fra at være endnu en atlet ved OL til at være en regulær superstjerne - takket være sine resultater, men i stigende grad også den buzz, han selv er med til at skabe online.

Når den jamaicanske sprinter Usain Bolt søndag klokken 22.50 skal forsvare sin OL-guldmedalje i mændenes 100 meter, kan man forvente, at internettet går amok. Vinder han, vil det eksplodere.
Anført af hans over 750.000 personlige followers på Twitter og over 7 millioner fans på Facebook, vil mange af dem, der kun følger atletik ved særlige lejligheder, blande sig i det kor, der forventes at blive det foreløbige højdepunkt på den enorme buzz, der konstant omgiver den 1.95 meter høje og 92 kilo tunge sprinter.

Et buzz, han selv er med til at skabe.

Usain Bolt fremhæves ofte som et lysende eksempel på den stadigt større mængde af atleter, som inviterer omverden til at følge med i deres hverdag. Gennem ”likes”, ”shares”, ”comments” og ”mentions” bliver fansne en del af et globalt netværk og en samtale, der til tider bringer dem helt tæt på sportsstjerner, som tidligere var helt umulige at nå.

Besat af Usain Bolt

Senest inviterede Usain Bolt fans og andre interesserede med under åbningen af London 2012. I tekst og billeder beskrev fra sin smartphone på hans egen Facebook fanside og på Twitter, hvordan han undervejs ind til stadion skrev autografer. Se her). Mødte de andre atleter - ser her. og ikke mindst hvordan han reagerede oven på den ære det ifølge ham var, at bære det jamaicanske flag - her. ind på den olympiske scene.
Han fortalte selv historien uden om den akkrediterede presse.
På både Twitter og Facebook væltede det ind med tilkendegivelser, som Usain Bolt i bred udstrækning tog sig tid til at svare på. Som da en rørt fan skrev på Twitter:
- Tror jeg fældede en tåre, da jeg så Usain Bolt bære flaget ind. Se her, hvortil Usain Bolt straks skrev personligt tilbage:
- Begyndte du virkelig at græde?. Se det her.
Efterfølgende ændrede den rørte pige sin profiltekst på Twitter til: - Besat af Usain Bolt, han tweetede til mig den 28/7 2012. Lykkeligste øjeblik i mit liv”. Se her.
Den tætte kontakt til fansene finder man også blandt de mere kendte af slagsen, som da den amerikanske talk show-vært Piers Morgan på Twitter brændende ønskede sig ind til den jamaicanske efter-fest ved OL. Se her.
Her trådte Usain Bolt til, og skrev tilbage igen: - Jeg kender nogen folk, dit navn skal nok komme på listen. Se det her.

Men det er ikke kun blandt de fans, Usain Bolt når ud til gennem sin markante tilstedeværelse på de sociale medier, at han er en superstjerne. Andre atleter er opmærksomme på hans høje status. Således skrev den sudanske fanebære Lizzy Demetriou efter åbningsceremonien på Twitter:

- Jeg var mere nervøs for at snakke med Usain Bolt, end jeg var for at gå ind foran 80.000 tilskuere og 1 milliard tv-seere. Se her.

Fanskaren er guld værd

Som søn af Wellesley and Jennifer Bolt, grønthandlerne i den lille fattige by Trelawny på Jamaica, er Usain St. Leo Bolt, som er sprinterens fulde navn, den klassiske t historie om drengen, der startede med fodbold og cricket med vennerne i de støvede gader, inden den tidligere olympiske sprinter Pablo McNeil fik øjnene op for de hurtige ben, som Usain Bolt er udstyret med.

Siden er det kun gået en vej - hurtigt fremad.

Før OL placerede virksomheden SponsorHub, som hjælper store virksomheder med at tegne interessante sponsorater, den 25-årige atlet som nummer fire blandt de mest værdifulde atleter for sponsorene under London2012 - lige hælene på den amerikanske successvømmer Michael Phelps, basketball-stjernen Kevin Durant og det brasilianske fodboldtalent Neymar.

Det skyldes i følge SponsorHub især Usain Bolts personlige engagement i hvad der kan kaldes hans egen mediemaskine med Facebook, Youtube og Twitter. Det er guld værd for sponsorerne. Hver gang den jamaicanske sprinter smider et billede op til sine syv millioner fans på Facebook, bliver det normalt delt 30.000 - 40.000 gange igennem likes, kommentarer eller shares. Dermed når det ud til yderligere et par millioner mennesker - og sådan fortsætter det.

En eventuel guldmedalje til Usain Bolt vil blive den fjerde olympiske af slagsen, og så skal den hurtige jamaicaner nok komme yderligere i centrum - både på internettet gennem Facebook og Twitter, men også i den samlede verdenspresse, som er samlet for at forevige de knap ti sekunder, det tager sprinterne at skrive verdenshistorie endnu en gang.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.