EMNER

Usmagelig mangel på moral

Hvad bliver det næste? Et Kinder-æg fyldt med vodka måske? Eller vingummibamser med fem-syv procent alkohol? Fantasien sætter efterhånden ingen grænser, når det gælder om at hitte på farvestrålende produkter med procenter. Det gør moralen heller ikke. Det seneste eksempel har Kildespring A/S i Frederikshavn leveret - igen. Firmaet opfandt i fjor den såkaldte vodkanisse, og i år har kreativiteten strakt sig til en vodkakylling. Ideen er præcis den samme: En sodavand blandet op med vodka, så alkoholprocenten liggger omkring de fem - naturligvis hældt på en sodavandsflaske. Ligheden med rød eller gul sodavand er åbenlys - og uden tvivl tilstræbt. Da Ekstra Bladet lancerede en tv-reklame, hvor griske og kyniske fabrikanter opfandt en vodkatrold med en alkoholprocent på tolv, blev det opfattet som en ond parodi. Det var det desværre ikke. Producenternes mål er naturligvis at få børn og unge til at drikke endnu mere. I forvejen vakler berusede danske børn rundt med Europa-rekorden i alkoholindtag, men mange piger bryder sig ikke om vin eller øl. Det kan dele af spritbranchen ikke leve med - derfor de alkoholholdige sodavand. Det er stort set umuligt at lovgive sig ud af området uden at det bliver alt for detaljeret - og dermed giver basis for snedige og uendelige fortolkninger. Men en god begyndelse er dog forbudet mod at sælge alkoholiske drikke til personer under 15 år, og en fortsættelse kunne være at overveje et gammelt forslag fra Kristendemokraterne: Partiet vil have klare regler for indpakningen, så alle drikke med alkohol skal i øl-, vin- eller spiritusflasker. Det vil i hvert fald mindske den åbenlyse tiltrækning for mindreårige. Det vil også være naturligt med regler, der klart adskilte sodavand fra alkoholiske varer i forretninger. Og mærkbare straffe for at overtræde dem. Ansvaret for børn og unges forbrug af alkohol ligger naturligvis primært hos forældrene. Men selv i et land med fri næring må det være rimeligt at ønske noget så gammeldags som anstændighed og moral hos fabrikanter og forretningsdrivende.