Lokalpolitik

Utilfreds med tv-reklame

Konservativ næstformand kritiserer, at regionsrådsformand Ulla Astman markedsføres for offentlige penge.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ulla Astman (S) optræder i en tv-reklame, gående gennem Nordkraft i Aalborg. Men det sker uden, at der er truffet en politisk beslutning, og det er forkert, mener den konservative næstformand. Arkivfoto

Politikerne i regionsrådets forretningsudvalg bør i fremtiden godkende reklamekampagner, hvori politikere repræsenterer regionen. Det mener Per Larsen (K), der er 2. næstformand i regionsrådet. Han er utilfreds med, at Region Nordjylland i øjeblikket i tv-reklamer slår på tromme for den regionale udviklingsplan, der i øjeblikket er til offentlig høring. I reklamerne opfordrer regionsrådsformand Ulla Astman (S), mens hun går gennem Nordkraft i Aalborg, borgerne til at give deres besyv med. - Jeg synes for det første, at reklamen rammer ved siden af med hensyn til at få budskabet frem. Men jeg synes også, det er principielt forkert, at Ulla Astman markedsføres så kraftigt på regionens regning, uden at der ligger en politisk beslutning bag, siger Per Larsen. Rådgivers ide Efter at han rejste spørgsmålet over for regionen, har administrationen i en redegørelse oplyst, at det rådgivende udvalg for regional udvikling har tilkendegivet, at udviklingsplanen skulle markedsføres bedst muligt, men ikke i detaljer har diskuteret, hvordan det skulle ske. Det er et eksternt bureau, der efterfølgende har anbefalet regionen at lade Ulla Astman være gennemgående figur i reklamerne. Produktionen af tv-reklamen har kostet 120.000 kr., og det koster 145.000 kr. at få den bragt på flere tv-kanaler, fremgår det. Per Larsen siger, at han er skuffet over, at Ulla Astman igen stiller op i regionale annoncer uden at spørge. Da regionsrådsformanden kort før valget i 2009 medvirkede i en annonce om et møde i Thisted, udløste det en bandbulle fra spidskandidaterne fra V, K og DF, der kritiserede hende for manglende omtanke. - Det undrer mig, at Ulla Astman uden politisk drøftelse kan gøre sådan, mens vi politikere bliver taget med på råd og skal vælge mellem tre forskellige kampagne-modeller, når regionen skal informere borgerne om de forestående ændringer på skadestuen i Aalborg. Man kan få den tanke, at hun ikke spørger, når hun er bange for at få nej, siger Per Larsen, der nu vil foreslå reglerne ændret, så reklamekampagner med politikere altid skal forelægges forretningsudvalget først. Ulla Astman afviser at hun har benyttet lejligheden til personlig markedsføring og siger at hun blot har lyttet til anbefalinger fra reklamefolkene bag kampagnen. - Jeg spurgte på et tidspunkt, om der ikke skulle være flere afsendere på, men reklamebureauet mente, at budskabet gik klarere igennem hvis der kun var en enkelt medvirkende, og det gik jeg med til, siger Ulla Astman, der beskriver teksten i tv-reklamen som helt generel og ikke politisk. Hun er derfor uforstående overfor at Per Larsen ser hendes optræden i reklamerne som et problem. - Jeg er formand for hele regionsrådet, og det er i den egenskab jeg opfordrer til at komme med bidrag til debatten om regionens udvikling, fastslår hun. Vil ikke modsætte sig Hvis der er et udbredt ønske om at fremtidige kampagner skal godkendes i forretningsudvalget, vil Ulla Astman ikke modsætte sig, men hun mener, at det må være tilstrækkeligt, at man godkender de overordnede rammer. - Vi skal ikke som politikere begynde at blande os i detaljer og endelig udformning, for der er helt sikkert andre, der har mere forstand på hvordan et budskab kommer bedst igennem, mener Ulla Astman.