Utilfredse forbrugere må vente længe

13. september 2002 08:00

SURHED: Forbrugerklagenævnet bliver overdænget med klager, så flere oplever, at det tager både halvandet og to år at få en sag behandlet Forbrugere, der er utilfredse med en handel, de har gjort, risikerer efterhånden at komme til at vente både halvandet og to år på at få deres sag afgjort i Forbrugerklagenævnet. Danskernes klagetrang er så stor, at nævnet har svært ved at følge med, og senest har nævnets sekretariat været nødt til at overdrage 1000 sager til statens advokat, kammeradvokaten, for at komme til bunds i bunkerne. - Der er flere forklaringer på, at det tager længere tid at få sagerne behandlet. Dels får vi flere tungere sager på for eksempel pc- og tele-området, som kræver, at vi indhenter flere erklæringer fra sagkyndige end tidligere. Samtidig får vi generelt flere klager. Jeg regner med, at vi slår de hidtidige rekorder, og når op på at få 5.000 sager i år, siger vicedirektør Annelise Fenger fra Forbrugerstyrelsen, som Forbrugerklagenævnet hører under. Gennemsnitsklageren må i gennemsnit vente et år, men Annelise Fenger vedgår, at nogle må vente længere. Eksempelvis har en mand fra Amager, der klagede over sit internet-abonnement netop fået en afgørelse efter to år og syv måneder. - Klagenævnet blev oprettet for at være hurtigere end domstolene - og det tror jeg også stadig, vi er. Men jeg ved godt, jeg siger det på en lidt billig baggrund, da de også har lang ventetid - og jo, det kunne blive bedre, siger Annelise Fenger. For at komme til bunds i stakkene er flere medarbejdere i Forbrugerstyrelsen blevet flyttet over til kun at behandle forbrugerklager. - Og i sager, hvor vi har indtryk af, at mange vil klage - for eksempel senest om refundering af billetter til de såkaldte WigWam-koncerter - prøver vi at komme ud med hurtige afgørelser, så folk ved, hvad de kan rette sig efter, siger Annelise Fenger. Hun mener, at oprettelse af flere private ankenævn - for eksempel ét for teleklager, som man sidste år havde 1083 af - kan være med til at nedbringe ventetiden. Og ifølge avisens oplysninger skulle der være nye tiltag på klageområdet i regeringens lovkatalog, der lægges frem, når Folketinget sætter sig på sæderne efter sommerferien. Chefkonsulent Benedicte Federspiel fra Forbrugerrådet kalder det forfærdeligt, at forbrugerne må vente nærmest i årevis på en afgørelse. - Det kan ingen være tjent med - hurtig er klagenævnet ikke længere. Jeg håber, at en klagenævnsreform kan være med til at løse nogle af problemerne, siger hun. Også kampagneleder Jeppe Juul fra Danmarks Aktive Forbrugere er utilfreds. - Det er simpelt hen til grin, at folk skal vente så længe, og det er ene og alene, fordi regeringen ikke vil give pengene til en ordentlig sagsbehandling. Ydermere er telefonrådgivningen i Forbrugerinformationen lige bliver beskåret, så folk har fået sværere ved at få oplysninger om deres klagemuligheder. Det er ganske enkelt uacceptabelt, siger Jeppe Juul.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...