Utraditionelt møbelfirma tager kampen op med de store

LINDKON i Pandrup har ingen forhandlere, små markedsføringsudgifter og satser på totalløsninger

PANDRUP:Selv om der er stor konkurrence blandt virksomheder, der sælger kontorinventar, kan det sagtens lade sig gøre for et lille firma at konkurrere med de store. Midlet er at holde omkostningerne nede på et absolut minimum og tænke utraditionelt. Det mener Lars K. Lindvang, ejer af kontorindretningsfirmaet LINDKON. Han har for nylig indrettet kontor i en lille ejendom i Pandrup, hvorfra salget til store og små virksomheder foregår. Firmaet har fire medarbejdere og har ingen aftaler med forhandlere. Alt salget foregår fra privatboligen og en medarbejder i Sønderjylland, men det er dog hensigten at etablere et samarbejde med sælgere på provisionsbasis. Traditionel markedsføring benytter LINDKON sig ikke af, da det er dyrt at annoncere. Derimod begynder Lars K. Lindvang og projektkoordinator René Pedersen dagen med at læse avis for at undersøge hvilke firmaer, der skal udvide eller bygger helt nye lokaler. - Vi har meget små markedsføringsudgifter. Til gengæld er vi selv meget opsøgende, og vi tøver ikke med at ringe til folk, som kan brugte vores produkter. Vi er nødt til at være kreative og utraditionelle. Derfor kører vi også gerne ud med borde og stole til kunderne, som kan få lov til at prøve produkterne gratis i en periode. Hvis de ikke vil have dem, så henter vi bare produkterne igen, forklarer Lars K. Lindvang, der har en fortid som produktionschef i et møbelfirma og som direktør i et firma, der importerede møbler fra Østeuropa. LINDKON sælger en bred vifte af produkter inden for kontorindretning samt kantineborde og - stole. Filosofien er, at firmaet enten skal have eneagentur på produkterne i Danmark eller får fremstillet egne produkter hos underleverandører. Det sidste er tilfældet med LINDKONS eget hæve-/sænkebord. Når det kan lade sig gøre at opnå et tilstrækkeligt salg uden forhandlernet, skyldes det ifølge Lars K. Lindvang, at han gennem en årrække har opbygget et stærkt netværk i Danmark. Derfor undgår han et fordyrende mellemled, og firmaet sparer også på omkostningerne ved ikke at have et lager. Produkterne bliver først bestilt hjem, når ordren er i hus, men borde, stole og reoler kan ses i firmaets showroom. Derudover satser LINDKON på at sælge varer via firmaets hjemmeside. Det er også med til at holde priserne nede. I år forventer Lars K. Lindvang med at omsætte for fire-fem mio. kr., men allerede næste år skulle LINDKONs omsætning gerne runde otte mio. kr. Det skyldes blandt andet, at firmaet kan tilbyde flere og flere produkter, og at LINDKON i højere grad kommer til at levere totalløsninger til kunderne. Firmaet samarbejder nemlig med et belysningsfirma, et tømrerfirma, et gardinfirma og et gulvfirma. LINDKON styrer processen fra start til slut, og kunderne har kun én kontaktperson, når de vælger en totalløsning, da LINDKON har det overordnede ansvar for hele processen, forklarer ejeren, som i øjeblikket fører forhandlinger med amtet om levering af borde og stole.