Uvis fremtid

Hvis S og SF får mulighed for at gennemføre deres såkaldte klimaafgift, vil det betyde, at en tur/retur-indenrigsrejse pålægges en afgift på 150 kr., mens en tur/retur udenrigsrejse pålægges en afgift på 75 kr. Det vil betyde en uvis fremtid for de regionale lufthavne.

København vil fortsat have en stor lufthavn med et bredt udbud af flyafgange særligt til udlandet, som ikke rammes så hårdt af "klimaafgiften". Den "såkaldte" klimaafgift rammer en indenrigsflyvning dobbelt så hårdt, som en tur til sydpå, uden at det sådan lige i klimasprog - selv for en hærdet SF'er - lader sig forklare, hvorfor et familiebesøg i Nordjylland, skal koste dobbelt så meget i klimaafgift, som en tur til Thailand. Desto længere man kommer væk fra hovedstaden, desto sværere bliver det at spå om fremtidsudsigterne for de regionale lufthavne, som primært lever af indenrigsflyvningen. Derfor glæder det mig da også, at flere lokale S og SF'ere her i Nordjylland er begyndt at vågne, for regningen kommer, og den kan blive stor. Regionale lufthavne frygter, at det ikke længere vil være rentabelt at opretholde indenrigsruter, og at det kan true deres eksistens og koste arbejdspladser. Der er også flere af lufthavnene, der vil have svært ved at videreføre driften uden offentlige midler. Hvis det går så galt, at nogle af de mindre danske lufthavne må lukke, vil det være katastrofalt for væksten, mobiliteten og beskæftigelsen. Faren for dramatiske konsekvenser for ruter og lufthavne er reel. Da Spanien indførte en afgift på 15 kr. pr. flybillet, lukkede Ryanair 80 pct. af ruterne i Alicantes lufthavn. Og der var i det tilfælde kun tale om en afgift, der svarer til en femtedel af den afgift som S og SF har planer om. Læs hele indlægget på www.nordjyske.dk/ditnordjyske