Uvis fremtid

LUFTHAVNE:Hvis S og SF får mulighed for at gennemføre deres såkaldte klimaafgift, vil det betyde, at en tur/retur-indenrigsrejse pålægges en afgift på 150 kr., mens en tur/retur udenrigsrejse pålægges en afgift på 75 kr. Det vil betyde en uvis fremtid for de regionale lufthavne. København vil fortsat have en stor lufthavn med et bredt udbud af flyafgange særligt til udlandet, som ikke rammes så hårdt af "klimaafgiften". Den "såkaldte" klimaafgift rammer en indenrigsflyvning dobbelt så hårdt, som en tur til sydpå, uden at det sådan lige i klimasprog - selv for en hærdet SF'er - lader sig forklare, hvorfor et familiebesøg i Nordjylland, skal koste dobbelt så meget i klimaafgift, som en tur til Thailand. Desto længere man kommer væk fra hovedstaden, desto sværere bliver det at spå om fremtidsudsigterne for de regionale lufthavne, som primært lever af indenrigsflyvningen. Derfor glæder det mig da også, at flere lokale S og SF'ere her i Nordjylland er begyndt at vågne, for regningen kommer, og den kan blive stor. Regionale lufthavne frygter, at det ikke længere vil være rentabelt at opretholde indenrigsruter, og at det kan true deres eksistens og koste arbejdspladser. Der er også flere af lufthavnene, der vil have svært ved at videreføre driften uden offentlige midler. Hvis det går så galt, at nogle af de mindre danske lufthavne må lukke, vil det være katastrofalt for væksten, mobiliteten og beskæftigelsen. Faren for dramatiske konsekvenser for ruter og lufthavne er reel. Da Spanien indførte en afgift på 15 kr. pr. flybillet, lukkede Ryanair 80 pct. af ruterne i Alicantes lufthavn. Og der var i det tilfælde kun tale om en afgift, der svarer til en femtedel af den afgift som S og SF har planer om. Holland opgav deres passagerskat i 2009 efter 12 måneder, da man fandt ud af at afgiften havde kostet den hollandske statskasse et beløb i milliardklassen. Sverige aflyste en ellers planlagt flyafgift for nogle år siden, og Irland har ligeledes aflyst en flyafgift, netop fordi konsekvenserne ville være for negative. I bedste fald må man håbe på, at flyselskaberne ikke trækker sig helt ud af det danske marked, men nøjes med at reducere antallet af ruter eller afgange. Klimaafgiften vil reducere både flyselskaberne og lufthavnenes omsætning. Skatteministeriet har skønnet, at en klimaafgift på indenrigsflyvninger samlet vil koste de danske lufthavne og luftfartsselskaberne et omsætningstab på ca. 130 mio. kr. (2009 tal). Der er tale om et meget stort tab sammenlignet med, at det jo ikke er en stor givtig forretning i forvejen at drive regional lufthavn. Samlet set havde Aalborg, Bornholm, Karup og Sønderborg Lufthavn en omsætning i 2009 på 166 mio. kr. og et årligt samlet overskud på 3 mio. kr. Og samtidig må man vel konstatere, at det ikke for flyselskaber som Cimber har været nogen guldrandet forretning at betjene danske indenrigsruter. Jeg håber, at S og SF'ere på Christiansborg er kommet på bedre tanker i løbet af sommeren, og måske har lyttet lidt til alle dem udenfor Christiansborg, der faktisk er glade for, at der er velfungerende lufthavne også i Jylland, på Fyn og Bornholm.