Vægtløshed som i drømme

KUNST Elin Engelsen # # # # # ¤ Elin Engelsen udstiller blot ti malerier, men de er også så store, at de fylder alle galleriets vægge. Den overordnede stemning i lokalerne er i kraft af motiverne en fredfyldt følelse af vægtløshed, som det af og til opleves i drømme. Tyngdekraften er ophævet. Selve motiverne er i lette, lyse pastelfarver. Kun omgivelserne er i nogle billeder dunkelt blåsorte som i det tomme verdensrum. Et stort portræt af et ungt menneske med ubestemmeligt køn synes at befinde sig bag glas i et gigantisk akvarium. Nogle lysende, små kvadrater spejles i akvariets glas fra bagvedliggende vinduer. Ansigtet belyses nedefra af et kraftigt turkisfarvet lys, som var det genskær fra en sandbund. Personen kniber ansigtet sammen for at holde vejret. Vandet bagved er malet med tynd blå maling, der flyder dekorativt ud i plamager. Et andet maleri viser en asiatisk udseende ung mand i frit fald. Hans ansigtsudtryk er venligt forventende trods mangel på faldskærm. Også han svæver tilsyneladende vægtløst i rummet. Dette scenarium ses også i andre billeder, f.eks. hvor en pige i hvid kjole er på vej ned fra billedets øverste kant. Baggrunden er opfyldt af en mørk sparsomt stjernebestrøet nattehimmel. Hun spreder armene ud i flyvestilling og synes at nyde turen, som var det en behagelig drøm, der var begyndt. En lille mand befinder også i det fjerne verdensrum i et andet billede. Han har dog fundet sæde på en blank perlelignende klode. En buet række af lignende kloder omgiver ham, som var det en del af en perlekæde. Han sidder afslappet og dagdrømmer i sin sorte bluse og i sine ildrøde bukser, idet han spejder ud i rummet. Følelse af frygt fremkaldes ikke i Elin Engelsens billeder. Der er ingen mareridt i hendes drømmebilleder. To billeder er lidt anderledes i udførelse og i stemning. De er grønne. Vi er tilsyneladende nede på jorden, idet der er fast grund under fødderne. Ret op fra grunden vokser nogle kraftige siv eller bambusvækster som mørke silhuetter. Reelt er det løbende våd maling, de er fremkaldt af. I det ene billede basker nogle realistisk malede fugle i række fra venstre mod højre mellem stænglerne. I det andet billede er fuglene erstatte af springende Greyhoundhunde, der springer i modsat retning af fuglene. Da billederne hænger side om side, frygter man, at dyrene vil ramle sammen i en dynge mellem billederne. Her ser vi således det eneste strejf af katastrofe på denne udstilling. I fuglebilledet optræder en pige, der delvis gennemsigtig. Hun er på vej nedad mod jorden efter et højt spring, eller måske efter et besøg i verdensrummet. Hvad vil der ske med hendes møde med fuglene og navnlig med hundene? De to billeder skaber undtagelsesvis således drama i rummet. Det er fremragende ophængt. Elin Engelsen er et yderst givende bekendtskab. Hendes kunst vil vi gerne se mere til. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Elin Engelsen Galleri Jenzen Danmarksgade 8 Aalborg Til 4. februar.