Væk fra den slagne vej

Opel er ikke kun snusfornuftige biler - den ny Antara er en fræk bil at skue. Men som personbil er den dyr

Christian Schacht
Opel An­ta­ra er en de­sign­mæs­sigt vel­lyk­ket bil, der med firehjulstræk kan kla­re sig i let ter­ræn. Men det er in­gen Land Rover.
Biler 12. august 2007 06:00

Opel vil ikke nøjes med at være storsælger af biler til de slagne landeveje. Nu er der ved at blive linet op til at køre helt af sporet og tage omveje off-road. Det sker i den nye Antara, som både er firehjulsfræk i terrænet og barsk at skue foran cafeen. Opels ide er at tilbyde kunderne en kombination af en stationcar med dens praktiske evner og de terrængående evner fra en firhjulstrækker. Den ide har japanerne længe haft og har solgt rigtigt mange Honda CR-V og Toyota RAV-4. Og senest er det Chevrolet Captiva, som deler teknik med Opel Antara, der har trukket veksler på ideen om en multianvendelig bil. Vi har testet Antara i topmodellen med 3,2 V6 motor og topudstyr. Motoren yder 230 hk og har et fint drejningsmoment på næsten 300 Nm. Men, der er som bekendt intet der er gratis, og med et blandet forbrug opgivet til 8,7 km/l, hvilket i den virkelige verden nok nærmest er 7,7 km/l, er det en dyr fornøjelse at vælge V6. Alternativet ligger lige for, nemlig at benytte sig af dieselmotoren, der yder 150 hk og har et højere drejningsmoment. Designet er mere vellykket. Hjulkasserne buler potent ud og karosseriet er bukket i skarpe pressefolder uden, det bliver for meget af det gode. Med lidt god vilje kan vi øje en løbesko, som har store riller nedenunder, så man ikke glider i terrænet og en smuk overflade. Dækpladen under fronten, signalerer på en og samme gang off road og blæret bykørsel - nok mest det sidste, selv om en knap på instrumentbordet med forkortelsen DSC, hjælper til ved alt for stejle nedkørsler. Det gør firehjulstrækket også, selv om det ikke har værktøj som spærredifferentiale eller et reduktionsgear. Normalt trækker Antara udelukkende på forhjulene, men på glat underlag sendes op til halvdelen af trækkraften automatisk videre til baghjulene. Nu er det jo sjældent at disse 4X4-ejere begiver sig ud i rigtig barsk terræn, så de vil sikkert mere bemærke, at materialekvaliteten er fin på det enkle og overskuelige instrumentbord. Kombinationen af matsort plastik og børstet aluminium virker eksklusivt. Og midterkonsollen virker mere lækker end den, vi finder i søsterbilen, Chevrolet Captiva. Desværre følger rummeligheden ikke rigtig trop. Først og fremmest mangler der rumfornemmelse som bevirker, at man føler sig om bord i en mindre bil. Og firehjulstrækket stjæler så meget plads under bagagerummet, at det kan være forbundet med visse vanskeligheder at få presset en barnevogn ind. 370 liter er der plads til, og det er ikke mere end i en VW Golf. Antara tager imidlertid revanche, når vi kigger nærmere på udstyrslisten. Testbilen er topmodellen med Cosmo-tilnavnet, og det omfatter godbidder som 18 tommer alufælge, læderindtræk, fartpilot og en sensor, der hjælper til ved parkering. Sikkerhedsmæssigt er bilen udstyret som man må forvente, nemlig seks airbags og ESP som standard. En crashtest foreligger ikke. Alt i alt er det umiddelbart en rigtig fin bil, men på hvide plader får den det ikke let. I topversionen som vi har testet, er prisen 625.000 kroner, og det er dyrt, rigtigt dyrt. Et mere oplagt valg forekommer at være dieseludgaven med 150 hk, der med samme udstyr og automatgear koster 577.000 kroner, eller den mere skrabede Antara indstigningsmodel med 2,4 benzinmotor til 440.000 kroner.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...