Vækst skaber behov for at udvide cruisefærgers kapacitet

Det er MS ”Stavangerfjord” og søsterskibet ”Bergensfjord”, der begge skal ombygges. Foto: Preben Andreasen

Det er MS ”Stavangerfjord” og søsterskibet ”Bergensfjord”, der begge skal ombygges. Foto: Preben Andreasen

Øget vækst får Fjord Line til at ombygge cruisefærger.

Nyheden offentliggøres i den norske avis Varden og det danske maritime tidsskrift Søfart.

Det er det vejrbeskyttede soldæk over kommandobroen, der nu skal laves til aptering for at give plads til 60 nye passagerkahytter.

Restaurant- og natkapaciteten udvides på Fjord Lines cruisefærger ud fra Hirtshals for at følge med øget efterspørgsel.

Norsk/danske Fjord Line oplever så stort vækst i passagerer, at rederiets to mindre end tre år gamle cruisefærger nu skal ombygges for at udvide kapaciteten om bord.

Ombygningen skal ifølge rederiet foregå på det norske værft Fosen Yard, det samme værft, som byggede de to færger ’Stavangerfjord’ og ’Bergensfjord’, der var nogle af de første LNG-drevne cruisefærger i verden.

Fjord Line oplyser, at øget efterspørgsel i højsæsonen har sprængt de to færgers nuværende kapacitet på nataptering.

Alene i tredje kvartal i år noterede rederiet en vækst i omsætningen på 29 procent, drevet af rutenetværket ud fra Hirtshals til Langesund, Rissavika og Bergen, som betjenes af de to cruisefærger med en nuværende kapacitet hver på 560 sengepladser fordelt i 302 kahytter.

Men allerede ved bygningen af de to elegante færger blev de forberedt til ombygning.

Ombygningen kommer ifølge Fjord Line til at udvide natkapaciteten på hver færge med 20 procent. Dette opnås ved at etablere 60 nye kahytter forrest på dæk 10. Et område, der i dag er et vejrbeskyttet soldæk, men som fra designfasen af skibene er forberedt til en senere retrofit af aptering.

Ydermere udvides restaurantkapacitet om bord. Nærmere bestemt udvides kapaciteten i færgers buffetrestaurant i den agterste del af dæk syv fra 250 til 375 siddepladser. Også her er færgerne forberedt til et sådan projekt, med et "tomt" udvendigt agterdæk i forlængelse af dæks syvs nuværende aptering.

Det har ikke været muligt at få yderligere oplysninger om projektet fra Fjord Line, men ifølge det lokale norske medie Fosna-Folket, fra regionen, hvor Fosen Yard ligger, ankommer den første af færgerne til værftet november 2017, mens den anden følger januar 2018.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.