Værfterne søger folk

Karstensens Skibsværft og Orskov Yard har travlt

Et af de offshoreskibe, der i denne uge har været med til at skabe travlhed hos Orskov Yard, solid pipe-skibet Skandi Navica. Skibet kan medtage 26 ton rør rullet op på den store tromle, og via den specielle snabelkonstruktion bagbords rettes rørene ud og svejses sammen, inden de lægges på oliefelterne, Foto: Carl Th. Poulsen

Et af de offshoreskibe, der i denne uge har været med til at skabe travlhed hos Orskov Yard, solid pipe-skibet Skandi Navica. Skibet kan medtage 26 ton rør rullet op på den store tromle, og via den specielle snabelkonstruktion bagbords rettes rørene ud og svejses sammen, inden de lægges på oliefelterne, Foto: Carl Th. Poulsen

FREDERIKSHAVN/SKAGEN:Vendsyssels to store værfter, Karstensens Skibsværft i Skagen og Orskov Yard i Frederikshavn, har så travlt, at de til stadighed søger flere medarbejdere. - Vi søger alle former for medarbejdere, bekræfter værftsdirektør Knud Degn Karstensen. Med en ordrebog fyldt helt hen i 2009 må værftet i øjeblikket sige nej til at tage mere arbejde ind. - Vi passer vores kunder og sidder og finder ud af, hvordan vi løser de opgaver, vi allerede har, bedst muligt, men man kan godt mærke, at der er gang i Nordjylland, siger værftsdirektør Knud Degn Karstensen. Han fastslår dog, at værftet ikke er i problemer med at overholde afleveringsterminer. Karstensens Skibsværft beskæftiger lige nu 180 ansatte, og inklusive underleverandører ryger tallet op i nærheden af 300. For at skaffe den fornødne arbejdskraft har værftet ansat medarbejdere også fra Letland, Polen og Tyskland og får tillige lavet en del stålarbejde i de samme lande. Værftet bygger i øjeblikket på to inspektionsskibe til Søværnet, hvoraf den ene skal afleveres i år. Lige for står desuden aflevering af en skotsk trawler og et fiskeskib til Hirtshals. Rekord hos Orskov Hos reparationsværftet Orskov Yard går det tilsvarende forrygende. Værftet har sat den hidtidige praksis med en kernestab af timelønnede suppleret efter behov med kontraktansatte ud af kraft, og fastansætter alle. Med 208 medarbejdere lige nu er der samtidig tale om rekordsbeskæftigelse. - Og vi kan godt bruge flere, understreger Jeppe Orskov. I modsætning til Skagen-værftet annoncerer Orskov Yard ikke efter nye medarbejdere. - Men henvender folk med de rigtige kvalifikationer sig, bliver de ansat, siger han. Hvor det normalt plejer at tynde mere ud i vedligeholds- og reparationsordrerne i sommerhalvåret, er der ifølge Jeppe Ørskov fortsat fuld rulle på indenfor alle segmenter af skibe, samtidig med at specielt offshoreskibene fylder stadig mere i ordrebogen. Lige nu ombygger værftet således apteringen på et fransk offshoreskib ”Polar Seach”, og fredag forlod det norske rørinstallations-skib ”Skandi Navica” værftet efter 14 dage i dok.