EMNER

Valget af stjerner

For et par år tilbage arbejde jeg for Danmarks Radio på en opgave i Italien. Jeg skulle en del gange til Milano og måtte derfor i sagens natur have tag over hovedet om natten også selv om det var drønhedt dernede. Første gang sov jeg på et lille 1-stjernet hotel i en sidegade til en af hovedboulevarderne i Milano. Eller sov og sov det er så meget sagt, for der var ingen aircondition på værelserne, og det hjalp ikke at åbne vinduet, for mit værelse lå ud til den trafikerede Corso Lodi, der selv om natten er pæn trafikeret. Der var brændmærker i gulvet, ingen restaurant, receptionen lukkede tidligt og morgenmaden, eller hvad jeg skal kalde den, lignede noget der....nej, den lignede faktisk ingenting. Men Mario, der altid havde aftenvagten, var en rigtig sympatisk fyr. Han sad altid ud til gaden og talte med gud og hvermand. Lige over for lå den eneste irske pub i Milano. Og det er altså ikke så skidt, når man er vild med Guinness. Så Mario og jeg fik altid en fyraftens-pint sammen. Desuden spiste jeg altid til aften på små lokale restauranter. Der kom de utroligste originaler på hotellet. Blandt andet en midaldrende mand, der påstod, at han var syg af kræft. Mario blev altid blød om hjertet og fandt et værelse, "for denne her gang skulle han nok betale", forsikrede den "kræftramte". Næste morgen kunne Mario så fortælle, at hotellet heller ikke denne gang havde modtaget en lire. Jeg havde en fantastisk uge på hotellet, men jeg måtte naturligvis have min nattesøvn, så da mine to kommende arbejdsture til Milano ville blive knokkelhårde og på hver 14 dage, måtte jeg simpelthen have et hotel med aircondition. Jeg boede på et 4-stjernet hotel med døgnåben reception, stor morgenmadsbuffet, aftenrestaurant med pænt a la carte-udvalg, jeg havde altid rene og nystrøgede skjorter, jeg kunne booke lokaler til at filme mine interviews og generelt var alt i sin skønneste orden. Men jeg havde ikke meget kontakt med det noget kolde personale. Pointen med denne historie er, at de stjerner, vi uddeler til restauranter er lidt efter samme kriterier som med hotelellerne. Man kan sagtens have haft en hyggeligere aften på en 3-stjernet restaurant end på en 5-stjernet. Men for at få fem skal man altså ligesom hotellet være på et vist niveau. Vores intention med Guf på Gaflen er at få lavet en guide over restauranter i Nordjylland, så man nemt kan danne sig et overblik over, hvor der er en restaurant, der passer til ens behov og tegnebog netop denne aften. Vi er ikke ude på at svine nogen til eller ophøje nogen til guder, men placere restauranterne i den kategori, de hører hjemme. Det er under et år siden, NORDJYSKE begyndte at anmelde restauranter og alle anmeldelser kan læses på www.nordjyske.dk Har De et godt tip til en spisested, vi bør besøge, er De velkommen til at sende en mail til featureredaktør: flemming.kristensen@nordjyske.dk. God appetit.