Vandmotion er ideelt for gravide

Svømmehaller over hele landet tilbyder gratis redskaber, instruktion og vejledning til gravide

Er du gravid, og har du mistet pusten og lysten til at fortsætte efter at have kæmpet dig igennem tre-fire baner brystsvømning i svømmehallen, så er her et tilbud, du ikke kan sige nej til: Aquamama. Aquamama er et tilbud om gratis vandgymnastik i 92 svømmehaller over hele landet - når først entrébilletten er betalt. Og grundene til, at gravide skal løse billet til en svømmehal flere gange om ugen under graviditeten, nærmest hober sig op. Godt for fysikken og psyken - Det er godt på mange måder. Både på det fysiske og psykiske plan, siger Ph.d. og jordemoder Hanne Kristine Hegaard fra Rigshospitalet, der gennem en lang årrække har forsket i gravide og motion. Hun peger på, at undersøgelser viser, at raske gravide, der holder sig i form under graviditeten, har mindre eller samme risiko for komplikationer under fødslen som fysisk inaktive gravide. De har mindre risiko for at føde for tidligt. Og så viser undersøgelser oven i købet, at gravide kvinder i god form også har mindre risiko for svangerskabsforgiftning, graviditetssukkersyge samt de meget almindelige ryg-, lænde- og hoftesmerter, der plager mange gravide. - Mange undersøgelser viser klart, at de, der motionerer undervejs i graviditeten, slipper langt bedre gennem graviditeten. For at udelukke mistanken om, at det er fordi, de gravide i forvejen er raske, at de får færre komplikationer, omfatter undersøgelserne kun raske, gravide kvinder, siger jordemoder Hanne Kristine Hegaard. Alligevel får mange problemer undervejs i ventetiden. - 50 til 70 procent af gravide får ondt i lænden, ryggen eller bækkenet i løbet af graviditeten, siger fysioterapeut Lene Mandrup Thomsen. Det skyldes selvfølgelig, at gravide tager mange ekstra kilo på i løbet af graviditeten. Men først og fremmest fordi, de ekstra kilo ændrer kroppens tyngdepunkt. - Gravide spænder meget i nogle muskler, mens andre muskler bliver svagere. Det er derfor, det er en god ide at styrketræne imens, forklarer Lene Mandrup Thomsen. Raske skal også gøre noget Det er her, vandgymnastik kommer ind i billedet, fordi det er ikke sundt for en i forvejen belastet, gravid krop at kaste sig over de almindelige redskaber i fitnesscentret. Samtidig bliver knogler og led blødere hos gravide undervejs i graviditeten som et led i kroppens forberedelse til selve fødslen, så det er ikke sundt at udfordre en gravid krop med fysiske øvelser, hvor den tungere, gravide krop øger vanskelighederne. Allerede i 2004 anbefalede Sundhedsstyrelsen, at gravide holder kroppen i gang under graviditeten ved at træne mindst 30 minutter hver dag. Men gravide skal holde sig til cykling, svømning og vandgymnastik. - Det vigtige er, at den gravide ikke belaster leddene med sin egen forhøjede kropsvægt. Men det kan være svært at cykle, og det er derfor svømning og gymnastik i vand bliver så interessant. Her kan gravide træne skånsomt, uden at det gør ondt, siger fysioterapeut Lene Mandrup Thomsen, der tilføjer: - Vandets opdrift gør, at du ikke belaster dine led. Og så giver vandet en behagelig følelse af vægtløshed. Mange gravide oplever, at de i vand kan bevæge sig lige så frit, som før de blev gravide, forklarer hun. Aquamama består af seks forskellige øvelser i vand, der tilsammen tager cirka 20 til 25 minutter at gennemføre. I hvert fald de første gange. - Senere, når du bliver øvet, kan du måske gøre lidt mere ud af øvelserne, foreslår Lene Mandrup Thomsen. Muskeltræning er vigtigt De fleste af øvelserne handler om at styrke enkelte muskelgrupper. Kun den sjette og sidste øvelse handler om at få pulsen op et øjeblik. Styrke musklerne - Den handler om at løbe i vand, det giver en smule konditionstræning. Men det væsentligste i øvelserne er at styrke musklerne, siger fysioterapeut Lene Mandrup Thomsen. Øvelserne for gravide er i hovedtræk de samme, som de er for andre, der dyrker vandgymnastik. - Den afgørende forskel er, at øvelserne for gravide er symmetriske. Vi arbejder med begge sider af kroppen samtidig, så der ikke sker vrid af ryg eller bækken undervejs, siger Lene Mandrup Thomsen. Redskaberne til de seks øvelser består blandt andet af "håndvægte", der virker omvendt. Det vil sige, at selv om det ligner håndvægte, så er de fjerlette og flyder allerhelst ovenpå vandet, så øvelsen består i at holde dem nede i vandet - og bevæge dem gennem vandet. De gravide kan også forsyne sig med særlige opdriftsbælter fra Aquamama-vognen. Opdriftsbælterne har en længere rem end normalt, så de kan nå rundt om en gravid mave. Der er ikke særlige hold eller tilmeldingsfrister for at gøre brug af Aquamamas program for gravide. Redskaber og instruktioner i lamineret plastik ligger fremme i åbningstiden i alle 92 svømmehaller over hele landet, og de tilknyttede livreddere har grundlæggende kendskab til øvelserne. - Men de er ikke medicinsk uddannede, så tilbuddet gælder først og fremmest for raske gravide. Er du sygemeldt, eller er der den mindste tvivl, så spørg først din læge, om det er en god ide at dyrke vandgymnastik under graviditeten, understreger Lene Thomsen. Rart og sjovt Ligesom for ikke-gravide skal der tre gange 30 minutters træning til om ugen for at komme i form - og minimum to gange 30 minutter til for at holde sig i form. Jordemoder Hanne Hegaard understreger, at motion ikke bare handler om fysiske fordele. Det psykiske overskud er lige så meget værd. - Det er godt. Ikke bare fordi, mange gravide føler en tryghed ved at motionere i vandet, men også fordi det er en rar og smaddersjov oplevelse, der bagefter giver en god fornemmelse i kroppen og psykisk velvære, siger hun.