Turisme

Vanedannende kampagne på norsk tv

Lokale turistfolk profilerer Hirtshals-området i nabolandene Norge og Sverige

HIRTSHALS:Imagepleje og markedsføring koster penge. Derfor handler det for et lille turistområde som Hirtshals Kommune om foruden at finde midler også om at finde samarbejdspartnere, hvis kampagner skal batte. Derfor har lokale turistfolk lagt sig i selen for at skrabe midler sammen til et længe ønsket fremstød i Norge og Sverige. En kampagne her skønnes at få størst effekt. - For første gang er det lykkedes os at markedsføre vores egn på tv i Norge. Sammen med MidtNord Turisme, Danmarks Turistråd i Oslo og fem andre lokale interessenter har vi lavet en tv-spot, som netop nu vises på tv i Norge. En spot der såvel sprogligt, billedmæssig som i den underfundige tone læner sig tæt op af vores brochure "Ferie uden filter", fortæller turistchef Hanne Kirkelund. Det lykkes at vise billeder fra områderne Tversted, Bindslev, Tornby og Hirtshals, og de fire byers navne bliver ligeledes nævnt i løbet af den 20 sekunder lange tv-spot. Pointen om, at det eneste, man pakker ind på Hirtshals-egnen, er fisk, kommer også med. - Og så er der selvfølgelig henvisning til, hvor man kan få vores brochure, og vi har allerede modtaget bestillinger, siger Hanne Kirkelund. Foruden tv-spotten sender MidtNord sammen med Toppen af Danmark 250.000 ferieaviser ud i specielt udvalgte områder. Turistchefen i Hirtshals mener iøvrigt, at gratis reklame ikke er at kimse af. Hirtshals havde i efteråret besøg af to norske journalister, der beskrev Hirtshals som andet end et færgeleje. - Vi kom på den måde ud til 160.000 norske husstande ganske gratis, siger Hanne Kirkelund. Sverige er et andet kampagnemål. I fjor profilerede Danmarks Turistråd, MidtNord og Stena Line byerne Frederikshavn, Skagen og Aalborg. - Vi nåede desværre ikke med, men i år deltager vi i en stor annoncekampagne i svenske aviser, hvor vi fokuserer på cykelruterne, Nordsømuseet og strandene. Selvom resultaterne af sådanne kampagner ikke lige er til at måle, viser de sig måske om et år eller to. - Det er spændende at være med, og alternativet er at være usynlige, siger turistchefen.