Detailhandel

Varens nationalitet betyder ingenting

I Føtex putter Maja Nielsen polsk pålæg og hollandske grøntsager i indkøbskurven. Med den handling gør hun som stadig flere danskere. For selvom tre ud af fire forbrugere ifølge undersøgelser foretrækker danske produkter, så halter det ved hylder og kølediske.

- Et er, hvad folk siger. Noget andet er, hvad de gør. I dag betyder det for langt de fleste ingenting, hvor varerne kommer fra, påpeger Finn Hagedorn, der i 30 år har studeret danskernes forbrugsvaner. Begrundelsen for Maja Nielsens valg af det polske pålæg ligger fint i tråd med Finn Hagedorns forskning, der viser, at "dansk" ikke længere er et af de parametre, vi køber dagligvarer ud fra. - Det her smager godt, og så er det billigere, siger Maja Nielsen og peger ned i kurven. - Hvis det billige smager godt, og familien ikke er blevet syg, så har man som forbruger tillid til at købe samme produkt igen. Det handler om smag og pris. Så enkelt er det, mener Finn Hagedorn. Den besked har de forlængst fanget i butikkerne. Inden for alle dagligvarekatagorier vinder udenlandske produkter indpas. Ligesom Dansk Supermarked mener den konkurerende kæde, Coop, der bl.a. driver Kvickly, SuperBrugsen og Fakta, at varerne ikke længere kan sælges alene fordi, der er et dansk flag på emballagen.