Varieret fisk er sundest

København, fredag /ritzau/ Danskerne bør spise to-tre gange så meget fisk, som de 100 gram de spiser om ugen, mener Fødevaredirektoratet. Men gravide frarådes fortsat at spise hovedmåltider af store rovfisk, som kan indeholde meget kviksølv. Gravide frarådes også at spise levertran på grund af for meget A-vitamin. I en ny rapport nedtoner direktoratet imidlertid generelt frygten for de skadelige stoffer, som kan ophobe sig i fisk. De kan undgås ved at spise forskellige slags fisk og forskellige størrelser fisk. Det skal ikke alt sammen være røget makrel. Tilberedelsen skal også varieres. Så kommer til gengæld alle fordelene: n-3 fedtsyrer, D-vitamin, jod og selen. Fisk forebygger mod blodpropper i hjertet og mod slagtilfælde. Fiskene kan også hjælpe mod psoriasis, kronisk leddegigt og kronisk tarmbetændelse, oplyser Fødevaredirektoratet. Det har netop sendt sin nye rapport til høring hos industri og forbrugerorganisationer. "Helhedssyn på fisk og fiskevarer" hedder den. Blandt de uønskede stoffer i fisk er de kræftfremkaldende tjærestoffer PAH, som især findes i røgede og grillede fisk. Kammuslinger kan indeholde meget cadmium, mens store fede fisk fra især Østersøen kan have meget dioxin i sig. /ritzau/