Varmen plager togpassagererne

I går kogte det slidte skinnenet over - togene måtte sætte farten ned

Et DSB-tog på skinnerne i varmedis ved Skalborg syd for Aalborg. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

Et DSB-tog på skinnerne i varmedis ved Skalborg syd for Aalborg. Arkivfoto: Henning Bagger/Scanpix

AALBORG:Fredag eftermiddag fik de danske togpassagerer første forsmag på sommeren, som bliver en langsommelig og frustrerende affære. Banedanmark måtte sætte hastigheden ned, og det fortsætter i weekenden og mandag med. Banedanmark har valgt ikke at afvente vejret, som vejrudsigten spår til at blive solrigt, og har i stedet allerede nu besluttet sig for at sætte hastigheden ned på en lang række strækninger landet over. Det varme vejr betyder bl.a., at DSB i dag, i morgen og mandag aflyser alle InterCityLyn mellem København og Aalborg. Skal man til og fra stationer nord for Aalborg, skal man skifte tog. Aflysningerne af InterCityLyn betyder, at passagerer mellem København og Aalborg skal tage InterCity-tog i stedet. Det betyder en forøgelse af rejsetiden på mindst en time. De største forsinkelser vil ramme togtrafikken mellem kl. 12 og 20. - Vi har taget en principbeslutning om at indføre generelle hastighedsnedsættelser i tidsrummet mellem kl. 12 og kl. 20 i de kommende dage. Så ved togselskaberne, DSB og Arriva, hvad de skal forholde sig til, og det vil blive muligt at give passagererne en realistisk forventning om, hvor store forsinkelser de kan forvente, siger fungerende driftsdirektør i Banedanmark, Erling Weber Jensen. Trafikchef hos DSB, Erik Christensen, erkender, at det bliver hårde tider for passagererne, når store dele af landet rammes af hastighedsnedsættelser. - Der bliver store forsinkelser og aflysninger, og der bliver buskørsel hen over weekenden. Kunderne skal i den grad huske at orientere sig på hjemmesiden eller på 70 13 14 15, inden de skal ud at rejse. Vi aflyser en masse tog, for hvis det tager seks timer at køre til Aalborg i stedet for fem, skal vi bruge flere ressourcer på den enkelte rejse. Så vi er nødt til at aflyse for at skaffe lokoførere, togførere og materiel, siger Erik Christensen. En time oven i køreplanen fra København til Aalborg er kun selve hastighedsnedsættelsen. Den kan sagtens trække flere problemer med sig, hvis personale og togvogne ikke befinder sig de rigtige steder i forhold til køreplanen. Så det kan gå meget værre. - En ekstra time fra København til Aalborg er under forudsætning af, at vi får succes med nødplanen. Men der er ingen grund til at tro, at vi får succes med nødplanen hele vejen rundt. Så det er reelt minimum en times forsinkelse, erkender Erik Christensen. Hastighedsnedsættelserne betyder også, at der ikke er direkte forbindelse fra København til Esbjerg. Rejsende skal skifte i Fredericia. Og alene strækningen fra Fredericia til Esbjerg har en forlænget rejsetid på en time, da skinnerne i Vestjylland hører til blandt de værste, så farten skal helt ned til 40 km/t. DSB oplyser, at rejsetidsgarantien gælder, så passagerer kan få en ny billet eller penge tilbage, når toget er forsinket. /ritzau/